Tematykę wyprawki reguluje [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=70ECA106D7E679780190D4A0DAF43EC4?id=356403]rozporządzenie Rady Ministrów z 28 maja 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników oraz wypłaty uczniom zasiłku powodziowego na cele edukacyjne (DzU nr 95, poz. 612 ze zm.)[/link].

W rozporządzeniu określono, że [b]pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników jest udzielana uczniom rozpoczynającym w roku szkolnym 2010/2011 naukę w klasach I – III szkoły podstawowej oraz w klasie II gimnazjum, przy czym w rodzinie ucznia nie może być przekroczone kryterium dochodowe na osobę[/b], o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2B693C91E00D9129AEF73E8EE5EAD107?id=328904]ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (DzU z 2009 r. nr 175, poz. 1362 ze zm.)[/link].

Od 1 października 2009 roku jest to kwota 351 zł zgodnie z § 1 pkt 1 lit. b [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=44C1B69A5268C49AF3FC35B42A73E416?id=321138]rozporządzenia Rady Ministrów z 29 lipca 2009 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (DzU nr 127, poz. 1055)[/link].

Liczba tych uczniów może jednak zostać zwiększona. Przepisy przewidują bowiem możliwość przyznania pomocy uczniom pochodzącym z rodzin, w których dochód na osobę przekracza kryterium dochodowe, ale spełniających kryteria określone w art. 7 ustawy o pomocy społecznej.

Przepis ten stanowi, że pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu: ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi, potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze, trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizmu lub narkomanii, zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej oraz klęski żywiołowej lub ekologicznej.

[srodtytul]Dla niepełnosprawnych[/srodtytul]

W tym roku szkolnym po raz pierwszy na dofinansowanie zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym specjalnego, mogą liczyć uczniowie słabowidzący, niesłyszący, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Dotyczy to więc uczniów niepełnosprawnych ze wszystkich klas szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

W tym przypadku nie obowiązuje kryterium dochodowe, a jedynie uczeń musi posiadać aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Zaznaczyć trzeba, że uczniom niepełnosprawnym wsparcie przysługuje niezależnie od tego, do jakiej szkoły uczęszczają (podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna).

Klasyfikacja uczniów niepełnosprawnych występuje zarówno w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=44F9567A65A6D3F5B5FCE8CACDD6C24F?id=176668]rozporządzeniu ministra edukacji narodowej i sportu z 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (DzU nr 19, poz. 167)[/link], jak i [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9C05DA9EECA860B196B9AD3D286C38ED?id=176667]rozporządzeniu ministra edukacji narodowej i sportu z 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (DzU nr 19, poz. 166 ze zm.)[/link].

W § 6 ust. 4 pierwszego z cytowanych wyżej rozporządzeń dzieli się uczniów na: niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.

Natomiast w § 2 ust. 1 drugiego rozporządzenia, oprócz już wymienionych kategorii, wymienia się również z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, z chorobami przewlekłymi, z zaburzeniami psychicznymi, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania.

[b]Pomoc materialna przysługuje tylko czterem kategoriom uczniów niepełnosprawnych:

- uczniom słabowidzącym,

- uczniom niesłyszącym,

- uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz

- uczniom z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej.[/b]

Inne niepełnosprawności nie mogą więc liczyć na taką pomoc.

Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych zgodnie z[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D193BB636C9A4B01A5329161F7398934?id=284711] rozporządzeniem ministra edukacji narodowej z 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (DzU nr 173, poz. 1072)[/link]. Wzór takiego orzeczenia stanowi załącznik nr 1 do tego rozporządzenia.

W orzeczeniu obowiązkowo wskazuje się rodzaj niepełnosprawności dziecka, w tym stopień upośledzenia umysłowego, lub niedostosowanie społeczne, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. W przypadku niepełnosprawności sprzężonej wskazuje się współwystępujące niepełnosprawności. Tak więc dyrektorzy szkół nie powinni mieć problemu z przydzieleniem wyprawki uprawnionym uczniom.

[srodtytul]Kto składa wnioski[/srodtytul]

Pomoc jest udzielana na wniosek rodziców ucznia (opiekunów prawnych, rodziców zastępczych), a także nauczyciela, pracownika socjalnego lub innej osoby, za zgodą przedstawiciela ustawowego lub rodziców zastępczych.

Wniosek składa się do dyrektora szkoły, do której uczeń będzie uczęszczał w roku szkolnym 2010/2011 w terminie określonym odpowiednio przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla siedziby szkoły. Do wniosku należy dołączyć przede wszystkim zaświadczenie o wysokości dochodów. Ale w uzasadnionych przypadkach można dołączyć jedynie oświadczenie o wysokości dochodów.

Natomiast dla ucznia, którego rodzina korzysta ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej w formie zasiłku stałego lub okresowego, przedkłada się tylko zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pieniężnych w formie zasiłku stałego lub okresowego.

W przypadku uczniów spoza kryterium dochodowego – zamiast zaświadczenia o wysokości dochodów – należy dołączyć uzasadnienie odnoszące się do art. 7 ustawy o pomocy społecznej (§ 3 ust. 7 rozporządzenia RM).

Dla uczniów niepełnosprawnych wymagana jest jedynie kopia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

[srodtytul]Wypłaca wójt lub dyrektor szkoły[/srodtytul]

Koszty zakupu podręczników zwracane są przez dyrektorów szkół po przedłożeniu dowodu zakupu.

[b]W przypadku zakupów indywidualnych dowodem jest faktura VAT wystawiona imiennie na ucznia, rodzica (prawnego opiekuna, rodzica zastępczego) lub rachunek, paragon lub nawet oświadczenie o zakupie podręczników. [/b]Do oświadczenia należy jednak dołączyć informację o rozliczeniu wydatków tylko w ramach programu.

W przypadku zbiorowego zakupu podręczników koszty są zwracane rodzicom uczniów po przedłożeniu potwierdzenia zakupu zawierającego w szczególności: imię i nazwisko ucznia, klasę, do której uczeń będzie uczęszczał, adres szkoły, wykaz zakupionych podręczników, kwotę zakupu, datę zakupu i czytelny podpis podmiotu dokonującego zakupu. Potwierdzenie wystawia podmiot dokonujący zakupu, na podstawie faktury VAT i listy uczniów, dla których zakupiono podręczniki.

W przypadku szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego inne niż gminy, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne, koszty zakupu, po przedłożeniu dowodu zakupu, zwraca rodzicom odpowiednio wójt gminy, burmistrz lub prezydent miasta, właściwy ze względu na siedzibę szkoły, a nie miejsce zamieszkania ucznia.

[ramka][b]Maksymalny poziom wsparcia[/b]

[b]Wartość pomocy nie może przekroczyć kwot:[/b]

[b]170 zł [/b]– dla ucznia klasy I – III szkoły podstawowej, w tym również dla ucznia słabowidzącego, niesłyszącego, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz dla ucznia z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej, uczęszczających do tych klas,

[b]310 zł [/b]– dla ucznia klasy II gimnazjum, w tym również dla ucznia słabowidzącego, niesłyszącego, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz dla ucznia z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej, uczęszczających do tych klas,

[b]200 zł[/b] – dla ucznia słabowidzącego, niesłyszącego, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz dla ucznia z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej, realizującego kształcenie w klasach IV – VI szkoły podstawowej,

[b]300 zł[/b] – dla ucznia słabowidzącego, niesłyszącego, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz dla ucznia z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej, realizującego kształcenie w zasadniczej szkole zawodowej,

370 zł – dla ucznia słabowidzącego, niesłyszącego, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz dla ucznia z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej, realizującego kształcenie w szkole ponadgimnazjalnej (bez zasadniczej szkoły zawodowej).[/ramka]