Specjalnie temu dedykowane jest działanie 6.5.2 programu „Innowacyjna gospodarka” o nazwie „Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji”. Jego [b]celem jest pomoc w udziale firm w branżowych programach promocji oraz programach promocji o charakterze ogólnym[/b].
Te pierwsze stanowią kompleksowe programy promocji konkretnej branży lub grupy produktowej i mają pomóc wykreować polską specjalność eksportową. Natomiast w programach promocji ogólnych promowana będzie Polska i cała gospodarka krajowa, bez wyróżniania konkretnych branż lub dziedzin działalności gospodarczej.
Wykorzystywane będą do tego wszelkiego rodzaju imprezy promocyjne organizowane zarówno w kraju, jak i za granicą. Zgodnie z założeniami [b]udzielana pomoc przyczyni się do poprawy wizerunku polskiej gospodarki oraz zintensyfikuje proces wchodzenia na obce rynki krajowych przedsiębiorstw. [/b]
Zwiększy ich konkurencyjność, rozpoznawalność, pozwoli na nawiązanie nowych kontaktów gospodarczych oraz przyczyni się do wykreowania polskich szlagierów eksportowych. Zagraniczne podmioty ma zachęcić do zainteresowania się naszym krajem, prowadzenia tu inwestycji oraz rozpoczęcia współpracy z rodzimymi firmami.
[srodtytul]Ogólne i specjalistyczne[/srodtytul]
Szczegółowe definicje programu branżowego i promocji ogólnej znajdują się w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=19141D974A46BB5B2DA96114397F8102?id=361219]rozporządzeniu ministra gospodarki w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na udział przedsiębiorców w programach promocji w ramach poddziałania 6.5.2 PO IG (DzU z 2010r. nr 133, poz. 892)[/link]. I tak branżowy program promocji to koncepcja działań promujących, obejmująca okres nie dłuższy niż 36 miesięcy, i określająca w szczególności:
- rodzaje i terminy działań promujących jedną branżę, towary lub usługi danego rodzaju,
- rynki, na których prowadzone są działania promujące,
- katalog rodzajów działalności związanych z daną branżą, towarami lub usługami danego rodzaju,
- wykaz towarów lub usług danego rodzaju, które będą objęte działaniami promującymi.
Natomiast program promocji o charakterze ogólnym to zaplanowane działania promujące Polskę i polską gospodarkę w kraju i za granicą.
[b]Lista takich programów, przewidzianych do realizacji w okresie 12 miesięcy, będzie ogłaszana na stronach internetowych resortu gospodarki [/b]([link=http://www.mg.gov.pl]www.mg.gov.pl[/link]).
[srodtytul]Konkursy ministra[/srodtytul]
Na czym ma polegać udzielanie pomocy z tego działania? Ministerstwo Gospodarki będzie analizować i zatwierdzać programy promocji, przedstawiane mu przez wybrane w trybie konkursowym podmioty (ta część jest realizowana z innego działania programu „Innowacyjna gospodarka” o nr 6.5.1).
Następnie resort będzie ogłaszał konkursy, w ramach których prowadzony będzie nabór wniosków o udzielenie pomocy na udział odpowiednio w branżowym lub ogólnym programie promocji. I właśnie w tym momencie do gry mogą włączyć się wszystkie firmy zainteresowane udziałem w jednym z takich projektów.
Oczywiście wraz z ogłoszeniem konkursu prezentowany będzie szczegółowy plan takiego programu. Dzięki temu przedsiębiorcy będą mogli zweryfikować, czy jest on dla nich odpowiedni. Jeżeli uznają, że tak, trzeba będzie złożyć wniosek o dofinansowanie. Zgodnie z § 3 ust. 1 wymienionego rozporządzenia pomoc może być udzielona przedsiębiorcy, który łącznie spełnia następujące warunki:
- zgłosił swój udział w branżowym lub ogólnym programie promocji (w terminie wskazanym w ogłoszeniu konkursowym),
- prowadzi działalność gospodarczą i ma siedzibę w Polsce,
- nie ma zaległości podatkowych oraz z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
- złożył prawidłowo wypełniony wniosek o dofinansowanie (zgodnie ze wzorem i w terminie określonym w ogłoszeniu o konkursie),
- w roku podatkowym, w którym składa wniosek oraz dwóch poprzedzających go latach nie otrzymał pomocy de minimis, która łącznie z pomocą, o jaką się ubiega przekraczałaby równowartość 200 tys. euro (100 tys. euro dla firm z sektora transportu).
[srodtytul]Dodatkowe wymagania[/srodtytul]
Ponadto trzeba spełnić pewne dodatkowe kryteria. Przykładowo przy ubieganiu się o wsparcie na udział w programie branżowym firma musi zobowiązać się do udziału w działaniach promujących, stanowiących co najmniej 60 proc. liczby wszystkich działań przewidzianych do realizacji w tym programie. Upraszczając, jeżeli przewiduje on wyjazd na dziesięć targów międzynarodowych, trzeba wziąć udział w co najmniej sześciu z nich.
Ponadto rodzaj prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności określonej według kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności lub Europejskiej Klasyfikacji Działalności musi mieścić się w katalogu rodzajów takiej działalności określonym dla danego programu branżowego. Podobnie dotyczy to towarów lub usług. Te wytwarzane przez firmę powinny mieścić się w katalogu określonym w branżowym programie promocji.
[srodtytul]Ile można dostać[/srodtytul]
Wielkość pomocy, jaką może uzyskać przedsiębiorca, zależy od tego, czy mówimy o programie branżowym czy ogólnym. W przypadku tego pierwszego [b]firma może oczekiwać refundacji do 60 proc. poniesionych wydatków (kwalifikowanych), przy czym kwota ta nie może przekroczyć 300 tys. zł na udział w jednym programie promocji.
Z kolei pomoc na udział w programie promocji ogólnej nie może przekroczyć 50 proc. poniesionych wydatków i jednocześnie 25 tys. zł.[/b] Co zostanie uznane za koszty kwalifikowane? Między innymi będą to wydatki poniesione na:
- wynajem powierzchni wystawowej,
- zabudowę stoiska wystawowego,
- wynajem sali konferencyjnej,
- obsługę techniczną (nagłośnienie, oświetlenie),
- organizację seminariów, konferencji, pokazów, prezentacji itp.,
- tłumaczenia,
- wpis do katalogu targowego, opłaty rejestracyjne oraz reklamy w mediach targowych,
- transport i ubezpieczenie eksponatów,
- przygotowanie i druk materiałów promocyjnych,
- przejazdy i noclegi,
- bilety wstępu na targi lub wystawy.
[ramka][b]WAŻNE[/b]
Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pomocą na udział w programach promocji mogą być tylko te poniesione przez przedsiębiorcę:
- w przypadku programu branżowego od dnia zawarcia umowy o realizację programu do upływu 30. dnia od jego zakończenia,
- w przypadku programu ogólnego od dnia opublikowania listy programów do upływu 30. dnia od dnia zakończenia programu opisanego we wniosku o dofinansowanie.[/ramka]