- Moja wątpliwość dotyczy poz. 38 INF-D-P wyliczanej narastająco u pracowników z kwotami do przeniesienia z lat poprzednich. Pracownik ze znacznym stopniem niepełnosprawności na pełnym etacie, z wynagrodzeniem 1126 zł, jest rozliczany ryczałtem, kwota z 2007 r. to 507,12 zł. Od stycznia do marca narastająco najniższym pułapem był koszt płacy. Czy to możliwe, aby od kwietnia niższym pułapem był już ryczałt + składki? Czy dobrze zrobiłam, wpisując ryczałt do poz. 38 już w kwietniu?
Podaję koszty płacy narastająco:
styczeń 1303,12 zł
luty 2606,24 zł
marzec 3909,36 zł
kwiecień 5206,40 zł (zmiana składki wypadkowej)
A to kwoty ryczałtu wraz ze składkami (narastająco):
styczeń 1664,03 zł
luty 2821,04 zł
marzec 3978,05 zł
kwiecień 5128,98 zł (zmiana składki wypadkowej)
Pracodawca właściwie porównał narastająco koszty płacy z ryczałtem. Wyliczone jednak przeze mnie kwoty ryczałtu różnią się o kilka złotych. Są one następujące:
styczeń (842,40 + 507,12 + 314,51 zł) = 1664,03 zł
luty (1664,03 + 842,40 + 314,51 zł) = 2820,94 zł
marzec (2820,94 + 842,40 + 314,51 zł) = 3977,85 zł
Radzę pracodawcy jeszcze raz sprawdzić wyliczone kwoty ryczałtu, bo różnica między kosztami płacy narastająco od stycznia do kwietnia jest niewielka i może się okazać, że jeszcze w kwietniu koszt płacy będzie mniejszy. Jeżeli jednak kwoty narastającego ryczałtu od stycznia do kwietnia będą takie, jak podał czytelnik (rozbieżności w wyliczeniu ryczałtu wynikają z braku informacji o składce wypadkowej), to gdy koszty płacy zaczynają być wyższe, należy przejść na ryczałt. Wtedy w poz. 38 i poz. 46 INF-U-P wpisuje się ryczałt ze składkami i kwotą kosztów do zrekompensowania. Tak należy ze sobą porównywać te dwa pułapy. Dobrze zrobił czytelnik, wpisując w poz. 38 od kwietnia kwotę mniejszą, czyli ryczałt za cztery miesiące. Przez to, że w styczniu do ryczałtu dodał koszty do zrekompensowania z poprzednich lat, to dostawał dofinansowanie wyliczone przez SODiR według kosztów płacy, które było większe niż na podstawie ryczałtu. W tym zawyżonym dofinansowaniu zwracano kwoty z poprzednich lat, czyli przez trzy miesiące zrekompensowano mu właśnie koszty z lat ubiegłych.
Zatem w poz. 38 INF-D-P, jak i poz. 46 INF-U-P np. przez trzy miesiące może być koszt płacy mniejszy (np. pracownik z pensją minimalną przez trzy miesiące), a koszt ryczałtu większy (ma stopień umiarkowany ze schorzeniem specjalnym). Od kwietnia jego wynagrodzenie wzrasta do 2000 zł i wtedy narastająco za czwarty miesiąc koszt płacy jest już wyższy niż ryczałt za cztery miesiące.
Jesteśmy pracodawcą z tzw. otwartego rynku. Mam wątpliwości dotyczące dofinansowania jednej z naszych pracownic z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności ze schorzeniami specjalnymi. Kadrowa, która robiła pierwszy wniosek INF-D-P, wykazała w poz. 38 ryczałt w wysokości 1053 zł + dwie składki emerytalne. PFRON zwrócił nam 926,64 zł. Czy to prawidłowo, bo w artykułach DF w tabeli z kwotami maksymalnego ryczałtu na 2008 r. jest podane 589,68 zł + składki podlegające refundacji. Która z kwot jest prawidłowa i jakie mogą być konsekwencje, jeśli kadrowa popełniła błąd?
Kwota maksymalnego ryczałtu dla tzw. otwartego rynku i osoby ze stopniem umiarkowanym, która ma dodatkowo schorzenia specjalne, od 1 stycznia 2008 r. powinna zostać wyliczona następująco: (936 zł x 70 proc.) x 90 proc. = 589,68 zł + dwie składki emerytalne. Natomiast kadrowa w styczniu policzyła ryczałt w kwocie, jaka obowiązywała w poprzednim roku, tj. [(936 zł x 70 proc.) + (936 zł x 55 proc.)] x 90 proc. = 1053 zł. Od 1 stycznia 2008 r. przelicznik dla firm z otwartego rynku jest inny.
Ci pracodawcy nie mogą już przy schorzeniach specjalnych doliczać do ryczałtu dodatkowo 55 proc., jak robią to zpch.
Tak wyliczony najniższy pułap intensywności pomocy już w styczniu spowodował, że firma dostała zawyżone dofinansowanie. Należało się 589,68 zł, a nie 926,64 zł. Pracodawca musi więc zrobić korekty od stycznia do momentu, kiedy źle był wyliczany ryczałt, i zwrócić do PFRON tę nadwyżkę (oczywiście od tego roku bez odsetek).
Edyta Sieradzka, dyrektor ds. dofinansowań w Ogólnopolskiej Bazie Pracodawców Osób Niepełnosprawnych