Jesteśmy dużym przedsiębiorstwem z branży metalowo-chemicznej w Podkarpackiem. Sporządzony plan szkoleń dla pracowników firmy na 2008 r. obejmuje kursy z różnych działów firmy. Jak zorganizować takie szkolenie i jakie koszty może to obejmować?

Szkolenia dla pracowników przedsiębiorstw są przewidziane do realizacji w priorytecie VIII programu operacyjnego „Kapitał ludzki” – regionalne kadry gospodarki. Koszty kwalifikowane mogą obejmować:

- wynagrodzenia osób prowadzących szkolenie,

- podróże służbowe osób prowadzących szkolenie, przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorców oddelegowanych na szkolenie,

- materiały szkoleniowe oraz ich dostawę,

- najem, dzierżawę lub leasing operacyjny pomieszczeń lub sprzętu związane bezpośrednio z realizacją szkolenia,

- pokrycie innych kosztów bieżących szkolenia, w tym kosztów obsługi projektu, egzaminów, a także zakwaterowania i wyżywienia uczestników szkolenia,

- amortyzację sprzętu i wyposażenia w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do realizacji szkolenia,

- koszty poradnictwa i doradztwa w zakresie, w jakim dotyczą projektu szkoleniowego, w tym koszty diagnozy potrzeb szkoleniowych przedsiębiorcy poniesione do dnia zawarcia umowy o dofinansowanie projektu,

- wynagrodzenia przedsiębiorców lub pracowników oddelegowanych na szkolenie, obliczone za czas ich faktycznego uczestnictwa w szkoleniu – do wysokości sumy kwot pozostałych wydatków kwalifikowanych określonych wyżej.

Należy pamiętać o tym, że zasadność i wysokość poszczególnych kosztów zaplanowanych do poniesienia w projekcie będzie za każdym razem weryfikować i oceniać przy analizie wniosku komisja oceny projektu, powołana w każdej instytucji ogłaszającej konkurs (IOK).

W województwie podkarpackim konkursy ogłasza Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie. Informacje o prowadzonych naborach projektów znaleźć można pod adresem internetowym http://www.wup-rzeszow.pl.

Na jakie dofinansowanie możemy liczyć?

Maksymalna wielkość dofinansowania (tzw. intensywność pomocy publicznej) wynosi dla dużego przedsiębiorstwa oraz

- szkolenia ogólnego – 60 proc. kosztów kwalifikowanych,

- szkolenia specjalistycznego – 35 proc. kosztów kwalifikowanych.

Szkolenie ogólne to kurs teoretyczny lub praktyczny prowadzący do zdobycia przez pracownika kwalifikacji, które będzie mógł wykorzystać zarówno na obecnym stanowisku pracy u przedsiębiorcy, jak i na przyszłych stanowiskach u innych pracodawców oraz na innych polach działalności zawodowej. Szkolenie specjalistyczne to kurs teoretyczny lub praktyczny pozwalający pracownikowi zdobyć kwalifikacje zasadniczo i bezpośrednio przydatne na obecnym lub przyszłym stanowisku pracy u tego przedsiębiorcy oraz bezpośrednio powiązane ze specyfiką prowadzonej przez niego działalności. Nie będzie on ich mógł wykorzystać lub wykorzysta je w ograniczonym stopniu w innych przedsiębiorstwach lub w innej aktywności zawodowej.

Jak mamy napisać wniosek, aby uzyskać wsparcie?

Dobrze napisany wniosek musi być poprawny formalnie, aby przejść do oceny merytorycznej. Co to oznacza? Trzeba go wypełnić na obowiązującym formularzu w języku polskim i złożyć w terminie (w konkursach, dla których określono ostateczną datę wpływu) oraz w komplecie. Wydruk zawiera wszystkie strony, jest opatrzony pieczęciami i podpisami wnioskodawcy. Ponadto trzeba go złożyć we właściwej instytucji w odpowiedzi na ogłoszony konkurs. Składając wniosek, trzeba także zwrócić uwagę na to, aby suma kontrolna (czyli generowany automatycznie niepowtarzalny ciąg liter i liczb) była identyczna na każdej stronie wydrukowanej wersji wniosku i dodatkowo zgodna z sumą kontrolną znajdującą się w wersji elektronicznej wniosku (czyli pliku w formacie XML, tworzonego w generatorze wniosków aplikacyjnych PO KL). Do wniosku trzeba także dołączyć właściwe dokumenty, wymagane przez IOK, w odpowiedniej liczbie egzemplarzy.

Dobrze napisany projekt z priorytetu VIII powinien przede wszystkim zawierać wyczerpujące uzasadnienie jego realizacji. W szczególności należy odnieść się do potrzeb regionalnego i/lub lokalnego rynku pracy oraz wykazać zgodność założeń projektu z celami PO KL. Wnioskodawca powinien też uzasadnić wybór grupy docelowej, charakteryzując uczestników projektu. Kolejny punkt oceny to opis działań. Mają być one adekwatne do stwierdzonych problemów oraz zgodne z harmonogramem działań i z chronologią zadań zawartych w budżecie. Projekt powinien także wskazywać, jakie rezultaty osiągnie przedsiębiorca dzięki jego realizacji. To najważniejsza część wniosku, można tu otrzymać najwięcej punktów. Ponadto wnioskodawca musi wykazać, że ma niezbędny potencjał: finansowy, rzeczowy i kadrowy, aby realizować projekt. Plusem będzie tu z pewnością realizacja z sukcesem i bez uchybień wobec instytucji wdrażającej projekt w latach 2004 – 2006.

Spółka z o.o. kupiła program informatyczny w ubiegłym roku, który na co dzień wykorzystujemy w działalności. Teraz program jest wdrażany w spółce, co wiąże się ze szkoleniem pracowników. Czy możemy ubiegać się o środki unijne na ich sfinansowanie?

Tak.

W takim wypadku mielibyśmy do czynienia z tzw. szkoleniem zamkniętym, czyli przeznaczonym dla pracowników jednej firmy lub grupy firm. Projekt może napisać i wdrożyć samodzielnie ta spółka (kadrę szkoleniową stanowiliby wówczas odpowiednio wyszkoleni pracownicy). Dopuszczalny jest również taki wariant, że spółka samodzielnie opracuje (napisze) projekt, a szkolenie zleci wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej. Dofinansowania na takie szkolenie należy szukać w priorytecie VIII programu operacyjnego „Kapitał ludzki”. Jest on wdrażany w regionach. Dlatego za ich realizację odpowiadają odpowiednie urzędy marszałkowskie (właściwe ze względu na siedzibę firmy i miejsce organizacji szkolenia). Przygotowując projekt, trzeba w szczególności zapoznać się z tzw. planem działania przygotowanym przez władze samorządowe.

Jesteśmy wydawcą książek i organizatorem szkoleń. Podczas nich jako materiały szkoleniowe chcemy wykorzystać podręczniki naszego wydawnictwa. Problem polega na sposobie rozliczenia tych materiałów, bo nie są one specjalnie przygotowywane na szkolenia, a jedynie dostępne w sprzedaży komercyjnej. Wydawnictwo nie prowadzi ewidencji księgowej pozwalającej kalkulować jednostkowy koszt wytworzenia pozycji. Dlatego nie możemy określić dokładnej ceny produkcji książki. Jak należy ująć w budżecie tę pozycję, aby projekt nie budził zastrzeżeń i został potem rozliczony jako wydatek kwalifikowany?

Zasady wnoszenia wkładu niepieniężnego określa podrozdział 4.8 wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w PO KL (dostępne na stronie www.mrr.gov.pl). Instytucja zarządzająca nie ustanawia metod wyceny wkładu rzeczowego. To beneficjent powinien sporządzić wycenę wkładu niepieniężnego. Należy przy tym pamiętać, że wartość wkładu ma zostać wyceniona niezależnie i tak, aby można ją było zweryfikować. Gdy nie da rady zachować tych wymogów, wkład rzeczowy jest niekwalifikowany. Ponadto wycena wkładu własnego – wnoszonego w postaci podręczników opracowanych przez beneficjenta – nie powinna stanowić ceny, za jaką wydawca (będący beneficjentem) sprzedaje te podręczniki. Cena uwzględnia bowiem także marżę wydawcy, której nie może uznać za koszt kwalifikowany.

Zarząd Transportu Miejskiego, jednostka budżetowa m.st. Warszawy, chce opracować projekt szkolenia personelu. ZTM nie ma jednak osobowości prawnej ani statusu przedsiębiorstwa. Nie może zatem aplikować o pieniądze przeznaczone dla przedsiębiorców. Czy jednostki organizacyjne gmin mogą być wnioskodawcą projektów miękkich z priorytetu V Dobre rządzenie – działanie 5.2, na dofinansowanie szkoleń dla własnych pracowników?

Z działania 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej wsparcie kierowane będzie do urzędów administracji samorządowej oraz ich pracowników. Jego celem jest wzrost jakości usług publicznych świadczonych przez urzędy na szczeblu samorządu terytorialnego oraz poprawa jakości polityki i programów o zasięgu regionalnym i lokalnym.

W planie działania dla priorytetu V Dobre rządzenie na lata 2007 – 2008, dla projektów realizowanych w poddziałaniu 5.2.1 Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej, przyjęto kryteria dostępu. Określa ono, że wsparcie trafi jedynie do urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich oraz pracowników tych instytucji. To oznacza, że ZTM nie może bezpośrednio ubiegać się o wsparcie z tego programu.