Problemy przedsiębiorców będą tym większe, że od 2008 r. firmy wprowadzające sprzęt elektryczny i elektroniczny będą się rozliczać z jego odzysku i recyklingu. Jeżeli nie osiągną odpowiednich poziomów, to przedsiębiorca lub organizacja odzysku‚ z którą zawarły umowę, będzie musiała zapłacić opłatę produktową zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

Podstawę obliczenia opłaty stanowi masa w kilogramach zebranego zużytego sprzętu. Należną opłatę produktową firma obliczy jako iloczyn stawki opłaty produktowej i różnicy między wymaganym a osiągniętym poziomem odzysku albo recyklingu zużytego sprzętu. Wylicza się ją za rok kalendarzowy. Stawki są takie same jak dzisiaj przy zabezpieczeniach za wprowadzony sprzęt. Dla świetlówek (i niektórych innych lamp) wynoszą 18 zł za 1 kg, a dla pozostałych rodzajów sprzętu są dziesięciokrotnie niższe.

Zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, wprowadzający sprzęt, by nie płacić opłaty produktowej, musi mieć albo podpisaną umowę z organizacją odzysku, albo uzyskać – w zależności od rodzaju sprzętu, który wprowadza – od 70 do 80 proc. odzysku oraz od 50 do 80 proc. recyklingu.

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia przyszłego roku art. 28 tej ustawy przedsiębiorcy, którzy wprowadzają sprzęt dla gospodarstw domowych, mają zapewnić jego zbieranie. Jeżeli sprzęt został wyprodukowany po 2005 r., to obowiązek dotyczy wszystkich egzemplarzy, które dzięki wprowadzającemu trafiły na rynek krajowy. Nieco inne regulacje obowiązują przy asortymencie wyprodukowanym wcześniej. Nie są one jasne – przepis mówi, że wprowadzający taki sprzęt ma zbierać go proporcjonalnie do jego udziału w masie wprowadzanego sprzętu.

Sprawozdanie z osiągniętych poziomów zbierania, odzysku i recyklingu trzeba składać do 31 marca następnego roku, po którym ten odzysk nastąpił.

[b]Uwaga! Wszystkie przepisy, które zaczynają obowiązywać w 2008 r., przedsiębiorcy zastosują dopiero w rozliczeniach za ten rok, czyli składając sprawozdanie do końca marca 2009 r.[/b]

Już od 1 stycznia 2008 r. muszą jednak znać nowe przepisy i odpowiednio ewidencjonować zużyty sprzęt, żeby nie mieć później problemów z prawidłowym rozliczeniem nowych obowiązków.

Przypominamy też, że wprowadzający sprzęt, a także zbierający go czy przetwarzający mają już obowiązki z tym związane. Z tych obowiązków za 2007 r. rozliczają się na podstawie przepisów dotychczasowych.

Ustawa wymaga pilnie nowelizacji, jej projekt jest wprawdzie przygotowany przez resort środowiska, ale jeszcze nie wpłynął do Sejmu.

[ramka][b]Podstawa prawna:[/b]

- [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=179163]ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU z 2005 r. nr 180, poz. 1495)[/mail],

- rozporządzenia ministra środowiska:

>> [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180785]z 12 stycznia 2006 r. w sprawie sposobów obliczania poziomów odzysku i recyklingu zużytego sprzętu (DzU z 2006 r. nr 12, poz. 78)[/mail],

>> [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180923]z 25 stycznia 2006 r. w sprawie szczegółowych stawek opłat produktowych dla sprzętu (DzU z 2006 r. nr 19, poz. 152)[/mail],

>> [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=181128]z 20 lutego 2006 r. w sprawie wzoru rocznego sprawozdania dotyczące wysokości należnej opłaty produktowej dla sprzętu oraz sposobu jego przekazywania (DzU z 2006 r. nr 34, poz. 241)[/mail] [/ramka]

[ramka][b]Joanna Wilczyńska, ekspert z opolskiej firmy Atmoterm SA[/b]

Nieprecyzyjne przepisy ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym przysporzą w przyszłym roku wielu problemów przedsiębiorcom. Budząca wątpliwości od chwili wejścia w życie ustawa nie została bowiem na czas znowelizowana. Nie jest jasne, ile sprzętu firmy muszą zebrać i na jakiej podstawie mają to ustalić. Pozostaje im pilnie śledzić wyjaśnienia resortu środowiska na ten temat. Natomiast przedsiębiorcy nie powinni mieć kłopotu z ustaleniem, jakie procesy unieszkodliwiania zużytego sprzętu należy zaliczyć do odzysku, a jakie do recyklingu – dotyczące tej kwestii przepisy o zużytym sprzęcie są precyzyjne i odwołują się do ustawy o odpadach.[/ramka]