[b]Pracuję w banku. Przyjąłem od klienta 2000 zł z zamiarem spłacenia jego karty kredytowej w innym banku. Przez pomyłkę wpłaciłem dwa razy więcej. Mój bank wystosował pismo do banku, który jest właścicielem tego rachunku. Dziś minął termin spłaty niedoboru, a ja musiałem pokryć szkody. Czy mam jakieś szanse na odzyskanie pomyłkowo wpłaconych pieniędzy? [/b]
Mimo, że czytelnik popełnił pomyłkę i zmuszony był pokryć szkodę pracodawcy (banku 1), może jeszcze odzyskać swoje pieniądze na dwa sposoby:
- od wzbogaconego banku lub
- od swojego pracodawcy.
Wybór rozwiązania zależy od czasu reakcji czytelnika.
Pierwsza możliwość pojawia się już z chwilą wystąpienia pomyłki, natomiast druga, dopiero gdy bank, który omyłkowo uzyskał dodatkowe 2000 zł (bank 2), zwróci nadwyżkę.
[srodtytul]Rozwiązanie pierwsze[/srodtytul]
Czytelnik może skorzystać z tzw. roszczenia regresowego skierowanego do banku 2. Bank ten, kosztem czytelnika, wzbogacił się na kwotę 2000 zł. Zatem czytelnik ma prawo wystąpić do niego na piśmie o zwrot nadwyżki z tytułu tzw. bezpodstawnego wzbogacenia.
Obowiązek zwrotu wynika z art. 405 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86F27ADE2102E1D67842E76D535F1BD1?id=70928]kodeksu cywilnego[/link]. Stanowi on, że [b]kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości. [/b]
[srodtytul]Rozwiązanie drugie[/srodtytul]
Z chwilą, gdy bank 1 odzyska nadpłatę z banku 2, czytelnik powinien wystąpić do swojego pracodawcy o zwrot wpłaconego odszkodowania. W piśmie do pracodawcy za podstawę prawną zwrotu pieniędzy powinien wskazać art. 410 k.c. Wpłacone pracodawcy pieniądze powinien określić [b]jako nienależne świadczenie[/b].
Należy pamiętać, że świadczenie staje się nienależne, jeżeli ten, kto je spełnił, nie był w ogóle zobowiązany lub nie był zobowiązany względem osoby, której świadczył, albo jeżeli [b]podstawa świadczenia odpadła[/b] lub zamierzony cel świadczenia nie został osiągnięty, albo jeżeli czynność prawna zobowiązująca do świadczenia była nieważna i nie stała się ważna po spełnieniu świadczenia.
W omawianym przypadku postawą świadczenia była szkoda.
[ramka][b]Dlaczego odpowiada pracownik[/b]
Obowiązek pokrycia szkody wyrządzonej pracodawcy przez pracownika wynika z art. 114 i 115 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AE89BF528781D2C42167CAF23691862B?id=76037]kodeksu pracy[/link]. W myśl art. 116 k.p. pracodawca jest obowiązany wykazać okoliczności uzasadniające odpowiedzialność pracownika oraz wysokość powstałej szkody.
W omawianej sytuacji, okoliczności odpowiedzialności i wykazanie straty pracodawcy jest bezsporne, czytelnik musiał pokryć szkodę. Nie oznacza to, że nie ma pola do manewru.[/ramka]
[b]Więcej w serwisie[/b]: [link=http://www.rp.pl/temat/56624.html] rp.pl » Dobra Firma » Kadry » Obowiązki i odpowiedzialność pracownika[/link]
[ramka][b]Wzór wezwania do zwrotu bezpodstawnego wzbogacenia publikujemy w artykule [/b]"[link=http://www.rp.pl/artykul/212825,461611_Jak_sporzadzic_wezwanie_do_zwrotu_pieniedzy__.html]Jak sporządzić wezwanie do zwrotu pieniędzy?[/link]"[/ramka]