Przepisy nakładają na sporą grupę przedsiębiorców prowadzenie takich ewidencji. Wynika to z ustaw o: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DD8103565666BA7C8BF238CCA08755A2?id=179163]zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym[/link], [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5C8807F39DFBD11D7F24A0D86D8F2E96?id=312518]bateriach i akumulatorach[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=42B46637B7DF01563EF793DAE0C4EBF8?id=185746]opłacie produktowej[/link].

[srodtytul]Opakowania z podziałem na rodzaje[/srodtytul]

Chyba największa grupa przedsiębiorców musi pamiętać o ewidencji związanej z wprowadzaniem na rynek opakowań i odpadów opakowaniowych. Wynika to z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=42B46637B7DF01563EF793DAE0C4EBF8?id=185746]ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 90, poz. 607 ze zm.)[/link].

To, jak powinna być prowadzona taka ewidencja, określa art. 11 ustawy.

Ewidencję prowadzą też firmy, które rozliczają się z opłaty produktowej za pośrednictwem organizacji odzysku. Na tej podstawie ustalają bowiem, z jakiej ilości odpadów opakowaniowych rozlicza się z nimi organizacja.

Taka ewidencja nie musi mieć szczególnej formy. Można ją prowadzić w zwykłym zeszycie, najwygodniej chyba w formie tabeli. Można też kupić gotowy program komputerowy. Zestawienie powinno być prowadzone w taki sposób, by przedsiębiorca mógł na jego podstawie rozliczyć się z odzysku i recyklingu i ewentualnie ustalić, ile trzeba będzie zapłacić opłaty produktowej.

Ewidencja musi być też na tyle czytelna, żeby inspektorzy mogli ocenić, czy przedsiębiorca właściwie wywiązuje się z ustawowych obowiązków.

[srodtytul]Jakie dane[/srodtytul]

To, co ma się znaleźć w ewidencji, określa art. 11 ust. 1 ustawy o opłacie produktowej. Oprócz danych przedsiębiorcy muszą tam widnieć informacje o masie opakowań wprowadzonych na rynek krajowy z podziałem na ich poszczególne rodzaje. Rodzaje opakowań określa załącznik nr 1 do ustawy o opłacie produktowej.

Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek niektóre inne produkty też muszą prowadzić ewidencję wymaganą ustawą o opłacie produktowej. Wpisują do niej oleje i opony zgodnie z podziałem określonym w załączniku nr 3 do ustawy o opłacie produktowej.

[srodtytul]Odzysk i recykling[/srodtytul]

Przypominamy, że dane dotyczące odzysku, recyklingu i procesów, w ramach których się on odbywa, ustala się na podstawie dokumentów potwierdzających odrębnie odzysk i odrębnie recykling, które prowadzący odzysk lub recykling jest obowiązany wydać na wniosek przedsiębiorcy przekazującego odpady.

Dokumenty te mają wzory określone rozporządzeniem ministra środowiska w sprawie dokumentów potwierdzających odrębnie odzysk i odrębnie recykling (DzU z 28 grudnia 2006 r. nr 247, poz. 1816).

[srodtytul]Ile sprzętu trafiło na rynek[/srodtytul]

Wprowadzający sprzęt prowadzą dodatkową ewidencję obejmującą informacje dotyczące ilości i masy wprowadzonego sprzętu na podstawie art. 32 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6284BF1E4348E1BFA08F1A941CDF20F2?id=179163]ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU z 2005 r. nr 180, poz. 1495 ze zm.)[/link].

Ustawa nie precyzuje sposobu i zasad prowadzenia ewidencji, wskazuje jedynie ogólnie na obowiązek gromadzenia informacji o ilości (tj. sztukach) oraz masie (w kilogramach, z dokładnością do 0,1 kg) sprzętu.

Trzeba jednak zbierać dane tak, by sprostać wymaganiom określonym w rozporządzeniach dotyczących sprawozdań. Przede wszystkim tego [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5A93C79E104A83958A12CFFA273028BF?id=311018]w sprawie wzoru sprawozdania o ilości i masie wprowadzonego sprzętu. (DzU z 2009 r. nr 72, poz. 627)[/link] .

Z pewnością należy ewidencjonować ilość oraz masę urządzeń odrębnie dla poszczególnych grup sprzętu (zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy). Tylko dla grupy piątej należy osobno podać łączną masę dla rodzajów 2 – 5 oraz odrębnie łączną masę dla rodzajów 1 i 6.

[srodtytul]Zbierający nie muszą, ale...[/srodtytul]

Takie podmioty (przede wszystkim sklepy i zakłady usługowe) sporządzają i przedkładają głównemu inspektorowi ochrony środowiska sprawozdania o masie zebranego i przekazanego do zakładu przetwarzania zużytego sprzętu. Ustawodawca nie zobligował ich wprawdzie do prowadzenia ewidencji, ale trudno bez niej wypełnić sprawozdanie.

Zgodnie z rozporządzeniem [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=313118]w sprawie wzoru sprawozdania o masie zebranego i przekazanego do prowadzącego zakład przetwarzania zużytego sprzętu (DzU z 2009 r. nr 81, poz. 682)[/link] trzeba przekazać dane o:

- numerze i nazwie grupy sprzętu, z którego powstał zebrany zużyty sprzęt;

- masie zebranego zużytego sprzętu odpowiednio (z gospodarstw domowych oraz z innych źródeł niż gospodarstwa);

- masie sprzętu przekazanego do zakładu przetwarzania.

Trzeba też mieć potwierdzające je dokumenty.

[b]Uwaga! [/b]Zbierający są także posiadaczami odpadów. Muszą więc prowadzić ewidencję zgodnie z ustawą o odpadach, którą stosuje się w sprawach dotyczących postępowania ze zużytym sprzętem w zakresie nieuregulowanym w ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Tu ewidencyjne wymogi są inaczej określone.

[srodtytul]Baterie też przeliczone[/srodtytul]

Przepisy o bateriach i akumulatorach nie pozostawiają wątpliwości – ewidencję muszą prowadzić zarówno zbierający, jak i wprowadzający.

Zgodnie z art. 34 ust. 1. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5C8807F39DFBD11D7F24A0D86D8F2E96?id=312518]ustawy o bateriach i akumulatorach[/link] (...) wprowadzający ogniwa jest obowiązany do prowadzenia ewidencji obejmującej informacje o rodzaju, ilości i masie (w kilogramach, do dwóch miejsc po przecinku) wprowadzanych do obrotu baterii i akumulatorów.

Na jej podstawie sporządza sprawozdanie. Przy ustalaniu tych danych nie uwzględnia się ilości i masy tych baterii i akumulatorów, które zostały wyeksportowane. I w tym wypadku forma ewidencji nie jest konkretnie określona, ale z wzoru sprawozdania wynika, jak je grupować.

Ustawowy obowiązek prowadzenia ewidencji został też nałożony na zbierających. Ci prowadzą ewidencję z informacjami o masie zebranych zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych z podziałem na poszczególne kody lub grupy kodów odpadów, ogółem i w rozbiciu na poszczególnych wprowadzających baterie lub akumulatory, z którymi zawarli umowę.

Zbierający, podobnie jak ci objęci przepisami o zużytym sprzęcie, mają też obowiązki ewidencyjne z ustawy o odpadach. Ale nie wszyscy.

[b]Uwaga![/b] W lepszej sytuacji są tzw. punkty odbioru baterii (np. w szkołach, sklepach czy urzędach). Ustawa jednoznacznie stwierdza, że prowadzący je nie muszą prowadzić trudnej ewidencji z ustawy o odpadach (zwolnienie wynika z art. 52 ust. 4 ustawy o bateriach i akumulatorach).

[srodtytul]Przechowuj przez minimum pięć lat[/srodtytul]

Przypominamy, że zarówno omówione wyżej ewidencje, jak i potwierdzające je dokumenty trzeba przechowywać przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą.

Przepisy nie określają natomiast częstotliwości zapisów, powinno więc to zależeć od wielkości firmy i charakteru jej działalności. Specjaliści radzą, by w małych firmach zapisy prowadzić nie rzadziej niż raz w miesiącu, a w dużych na bieżąco.

[b]Uwaga![/b] Ewidencyjne obowiązki, które opisaliśmy, dotyczą 2010 r. i różnią się nieco od tych, na podstawie których przedsiębiorcy rozliczają się za 2009 r.

[ramka][b]Dzielimy sprzęt i opakowania[/b]

[b]Na potrzeby ewidencji opakowania dzielimy na:[/b]

- z tworzyw sztucznych,

- z aluminium,

- ze stali, w tym z blachy stalowej,

- z papieru i tektury,

- ze szkła gospodarczego

- z drewna.

[b]Natomiast zużyty sprzęt dzielimy na następujące grupy: [/b]

- wielkogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego,

- małogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego,

- sprzęt teleinformatyczny i telekomunikacyjny,

- sprzęt audiowizualny,

- sprzęt oświetleniowy,

- narzędzia elektryczne i elektroniczne (z wyjątkami),

- zabawki, sprzęt rekreacyjny i sportowy,

- wyroby medyczne (z wyjątkiem produktów wszczepianych i skażonych),

- przyrządy do nadzoru i kontroli,

- automaty do wydawania.[/ramka]