Weszły w życie przepisy nowelizujące ustawę z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Usuwają one regulacje, które zabraniały zatrudniania pracowników tymczasowych firmom, które w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających termin takiego zatrudnienia przeprowadziły zwolnienia grupowe.

Dla wielu przedsiębiorców, którzy w czasie kryzysu zredukowali załogę, przepis ten stanowił barierę w razie zdobycia krótkotrwałego dodatkowego zlecenia. Nie mogli zatrudniać dodatkowych ludzi z agencji, nawet gdy to dodatkowe zadanie nie mogłoby być wykonane przez zwolnionych albo gdy zwolnienia przeprowadzono w oddziale firmy mieszczącym się w innym mieście.

Wykreślenie z ustawy art. 3 daje pracodawcom większe możliwości zastępowania stałego personelu ludźmi z agencji zatrudnienia, z których usług można łatwo zrezygnować bez dodatkowych konsultacji i kosztownych dla firmy odpraw.

Aby jednak ograniczyć nadużywanie przez firmy możliwości korzystania z leasingu pracowniczego, prezydent krótko po podpisaniu korzystnych dla nich zmian zaproponował nowelizację, która ma ochronić zatrudnionych. Prezydent nie zakwestionował rozwiązania pozwalającego na korzystanie z pracowników agencyjnych po przeprowadzonych w firmie zwolnieniach grupowych. Chce jednak wprowadzić przepisy uniemożliwiające szybkie zastępowanie tych zwolnionych przez wyleasingowanych tymczasowych.

Obecne ograniczenia w tym zakresie są, jego zdaniem, niewystarczające i łatwe do obejścia. Ustawa zabrania bowiem powierzania tymczasowemu pracy wykonywanej na tym samym stanowisku. [b]Proponowane zmiany mają zakazać pracodawcy użytkownikowi powierzania zadań pracownikowi z agencji, jeśli będzie ona w całości lub części odpowiadała rodzajowi pracy i miejscu jej wykonywania przez pracownika zwolnionego.[/b] Teraz pracownik tymczasowy może zastąpić na stanowisku osobę zwolnioną po upływie trzech miesięcy, a prezydent chce, by okres ten został wydłużony do sześciu miesięcy.

Zmieniono też przepis ograniczający okres pracy osoby z agencji u jednego użytkownika. Zgodnie z nowymi przepisami w ciągu 36 kolejnych miesięcy łączny okres wykonywania pracy tymczasowej przez wyleasingowanego na rzecz jednego użytkownika nie może przekroczyć 18 miesięcy. Poprzednio w jednej firmie pracownik tymczasowy mógł być maksymalnie 12 miesięcy.

Dużym obciążeniem dla agencji zatrudnienia są obowiązki związane z obsługą biurokratyczną i administracyjną zatrudnianych pracowników. Nowe przepisy zmieniają zasady wydawania im świadectw pracy. Pracodawca nie będzie już musiał z mocy prawa po każdym zakończonym okresie świadczenia pracy wystawiać takiego świadectwa.

Obowiązek ten w poprzednim stanie prawnym dotyczył nawet krótkich okresów pracy. Teraz agencja będzie mogła wystawiać zbiorcze świadectwo pracy, dotyczące łącznego zakończonego okresu zatrudnienia w danej agencji nawiązanego w okresie nie dłuższym niż 12 kolejnych miesięcy.

Oczywiście pracownik tymczasowy może w każdym czasie żądać wydania przez agencję świadectwa w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy.

Wszystkie te zmiany były postulowane przez agencje pracy tymczasowej, jest jednak jeszcze wiele rozwiązań, na których wprowadzenie czekają pracownicy tymczasowi.