Najlepiej zacząć od przestudiowania regionalnego programu operacyjnego. W województwie lubelskim przedsiębiorca trafi na kilka działań skierowanych do tej grupy wnioskodawców. W przypadku wspomnianego pomysłu warto sięgnąć do działania 1.5 „Dotacje inwestycyjne w dziedzinie turystyki”.

Zgodnie z zapisami tzw. szczegółowego opisu priorytetów programu można z tego działania uzyskać dofinansowanie na:

- projekty dotyczące opracowania i wdrożenia nowych produktów turystycznych o zasięgu regionalnym oraz projekty dotyczące rozbudowy istniejących produktów turystycznych;

- budowę i rozbudowę obiektów noclegowych, z wyłączeniem obiektów agroturystycznych i pokoi wynajmowanych przez rolników oraz miejsc na ustawianie namiotów w prowadzonych przez rolników gospodarstwach rolnych;

- inwestycje w poprawę bazy noclegowo-gastronomicznej poprzez przystosowanie obiektów zabytkowych do celów turystycznych;

- budowę i przebudowę obiektów i infrastruktury uzdrowiskowej;

- budowę i przebudowę obiektów gastronomicznych;

- budowę i rozbudowę infrastruktury rekreacyjno-sportowej, rozumianej jako kompleksowa oferta usług turystycznych (np. stacje narciarskie, pola golfowe, trasy turystyczne, aquaparki).

Jak widać, jest szansa na uzyskanie dofinansowania naszego pomysłu. Przygotowując się do jego realizacji, należy się dodatkowo zapoznać z „Planem marketingu turystyki w województwie lubelskim na lata 2007 – 2013”. Na preferencyjne traktowanie mogą bowiem liczyć inwestycje zlokalizowane na obszarach wskazanych w tym planie. Decydując się na lokalizację, warto zatem skorzystać z tej wskazówki. Ponadto takie preferencyjne traktowanie będzie również dotyczyło projektów przewidujących utworzenie nowych miejsc pracy. Jeżeli spełnimy te kryteria, wzrośnie szansa na pozytywną ocenę wniosku dokonywaną przez urzędników.

Lubelska firma musi też uwzględnić, że minimalna wartość wsparcia może wynieść 100 tys. zł, a maksymalna 2 mln zł. Wartość refundacji poniesionych wydatków może zaś, w zależności od wielkości beneficjenta (wnioskodawcy), wynieść od 50 proc. (duża firma) do 70 proc. (mikro- i małe przedsiębiorstwo).

Podobnie należy postępować w przypadku realizacji inwestycji w innych województwach. W pierwszej kolejności należy odszukać odpowiednie działanie jednego z dostępnych programów. Następnie w celu dobrego uzasadnienia potrzeby realizacji projektu i zwiększenia tym samym szansy na uzyskanie wsparcia, warto się zapoznać z takimi dokumentami, jak strategie rozwoju województw, powiatów i gmin (w tym szczególnie opisującymi sektor turystyki).