Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił istotny pogląd w sprawie umowy kredytu konsumenckiego. Dotyczy on sądowego sporu konsumenta, który zawarł umowę pożyczki przez Internet z firmą finansową świadczącą tego typu usługi. Skarżący wskazał, że przedsiębiorca nie przekazał mu informacji m.in. o całkowitej kwocie kredytu, opłatach i prowizjach na trwałym nośniku. Jednocześnie zwrócił się do prezesa UOKiK o wydanie istotnego poglądu w sprawie. W złożonym wniosku zapytał, czy w ocenie urzędu strona internetowa i konto użytkownika w tym przypadku mogą być uznane za trwały nośnik.
Niezmieniona postać
Jak wynika z art. 30 ustawy o kredycie konsumenckim, każdy pożyczkodawca ma obowiązek udzielić konsumentom rzetelnych, prawdziwych i pełnych informacji, m.in. o całkowitej kwocie do zapłaty, rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania (RRSO) i terminach spłaty. W ocenie urzędu antymonopolowego przedsiębiorca powinien przekazywać takie informacje konsumentom na papierze lub innym trwałym nośniku.
Jak rozumieć to pojęcie? Jego definicja występuje w wielu przepisach regulujących prawa i obowiązki w umowach z udziałem konsumentów. A zdaniem UOKiK, pojęcie to powinno być rozumiane w taki sam sposób na gruncie wszystkich przepisów służących ochronie konsumentów. Jak czytamy w ustawie o kredycie konsumenckim, jest to materiał lub urządzenie służące do przechowywania i odczytywania informacji przekazywanych konsumentowi w związku z umową o kredyt, przez czas odpowiedni do celów jakim informacje te służą oraz pozwalające na odtworzenie tych informacji w niezmienionej postaci.
Stały dostęp
W wydanym istotnym poglądzie UOKiK uznał, że w tej sprawie pożyczkodawca nie wywiązał się z obowiązku przekazywania konsumentowi informacji na papierze ani na innym trwałym nośniku.
Przedsiębiorca przekazał konsumentowi informacje wymagane przepisami za pomocą konta użytkownika umieszczonego na stronie internetowej. W ocenie urzędu, funkcjonalność takiego konta w tej sprawie oraz sama strona internetowa nie mogą zostać uznane za trwały nośnik.
Przedsiębiorca może bowiem zmieniać treść strony internetowej i konta użytkownika już po zawarciu umowy. Nie ma też gwarancji, że umieszczone tam informacje będą w ogóle dostępne w przyszłości. Istotny pogląd dotyczy sprawy o sygn. akt: III Ca 529/16. ©?
Co to jest istotny pogląd
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może wydać istotny pogląd we wszystkich sprawach z zakresu ochrony praw konsumentów, nie tylko usług finansowych. Z opinią taką urząd występuje, gdy ma wiedzę na jakiś temat z obszaru ochrony praw konsumentów i uważa za stosowne wyrażenie swojej opinii w jakiejś konkretnej sprawie.
Warto podkreślić, że wnioski przedstawione przez urząd w jednej, konkretnej sprawie nie powinny stanowić – przynajmniej formalnie – odniesienia dla inny spraw, które z pozoru mogą wydawać się podobne. W przypadku wydawania istotnej opinii urząd antymonopolowy ocenia bowiem stan faktyczny i prawny, orzecznictwo w danej sprawie oraz wniosek skierowany przez powodów. Z drugiej strony, kierując się doświadczeniem życiowym, warto nieraz kierować się takimi opiniami i uwagami urzędu w tych kwestiach, gdzie przedsiębiorca ma kontakt z konsumentami. Wydane do tej pory poglądy są dostępne na stronie internetowej UOKiK.
Istotny pogląd w sprawie konsumenckiej – zasady:
- istotny pogląd w sprawie to pisemne stanowisko prezesa UOKiK, w którym urząd przedstawia argumenty i poglądy ważne dla danego sporu, opierając się na określonym stanie faktycznym i prawnym. Z tego względu ocena przedstawiona w istotnym poglądzie nie może być odniesieniem do innych spraw,
- wydawany jest tylko w sprawie toczącej się przed sądem,
- jest wydawany, jeżeli przemawia za tym interes publiczny,
- dotyczy sporu między konsumentem a przedsiębiorcą,
- UOKiK może przedstawić istotny pogląd w sprawie z własnej inicjatywy, na wniosek konsumenta lub przedsiębiorcy bądź na wniosek sądu.
Inna definicja
Termin trwały nośnik jest zdefiniowany także w ustawie o prawach konsumenta. Zgodnie z art. 2 pkt. 4 jest to materiał lub narzędzie umożliwiające konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie informacji kierowanych osobiście do niego, w sposób umożliwiający dostęp do informacji w przyszłości przez czas odpowiedni do celów, jakim te informacje służą, i które pozwalają na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci.