Forma czynności prawnej: kiedy podpis nie jest koniecznym elementem

Forma dokumentowa czynności prawnej ma zastosowanie nie tylko do czynności prawnych właściwych dla prawa cywilnego, ale również do tych z zakresu prawa pracy.

Publikacja: 19.02.2017 15:15

Forma czynności prawnej: kiedy podpis nie jest koniecznym elementem

Foto: 123RF

Ustawą z 10 lipca 2015 roku o zmianie ustawy – kodeks cywilny, ustawy- kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2015 r., poz. 1311), która obowiązuje od 8 września 2016 r., wprowadzono do porządku prawnego nową formę czynności prawnych – formę dokumentową. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 73 § 1 k.c., jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną, dokumentową albo elektroniczną, czynność dokonana bez zachowania zastrzeżonej formy jest nieważna tylko wtedy, gdy ustawa przewiduje rygor nieważności. Zgodnie z przepisem art. 772 kodeksu cywilnego, do zachowania dokumentowej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie. Dokumentem zgodnie z definicją kodeksową, jest nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią (art. 773 k.c.).

Pozostało jeszcze 89% artykułu
error code: 520
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne