Wzory przemysłowe mogą być utworami

Wygląd produktu może być zakwalifikowany jednocześnie jako wzór przemysłowy oraz jako utwór – mówi Barbara Załęcka, radca prawny, aplikant rzecznikowski w FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz.

Publikacja: 08.01.2016 05:50

Foto: www.sxc.hu

Rz: Dlaczego przedsiębiorcy zabiegają o jak najdłuższą ochronę dla swoich wzorów przemysłowych?

Barbara Załęcka: Wzór przemysłowy to, skrótowo rzecz ujmując, wygląd produktu. Przedsiębiorcy dążą do tego, aby ich produkty posiadały ciekawy design, by w ten sposób zyskać rynkową przewagę. Ponoszą przy tym, rzecz jasna, koszty. Aby ich wysiłek nie został zaprzepaszczony przez konkurentów, prawo przyznaje im możliwość uzyskania czasowego monopolu (maksymalnie 25-letniego) na wykorzystanie opracowanego wzoru, tj. posługiwanie się określonym designem.

Pozostało 91% artykułu

Złap mikołajkową okazję!

Czytaj dalej RP.PL.
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Prawo w firmie
Podwykonawstwo a prawo zamówień publicznych. Co mówi orzecznictwo KIO?
Prawo w firmie
EUDR nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Co zakłada unijna regulacja?
Prawo w firmie
Komisja Europejska zaskarżyła Polskę do TSUE. Chodzi o minimalny podatek dochodowy
Prawo w firmie
Należyta staranność to nie bat na przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Prawo w firmie
Czy kupowanie fałszywych opinii w internecie da korzyści podatkowe?
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska