Prawo pracy: jak firma może chronić swoje dobra osobiste

Pracodawca ma prawo do ochrony dóbr osobistych. Należy do nich m.in. jego własność, dobre imię, tajemnica korespondencji czy nietykalność pomieszczeń. Od osoby, która je bezprawnie narusza, może żądać zadośćuczynienia.

Publikacja: 10.12.2015 06:10

Prawo pracy: jak firma może chronić swoje dobra osobiste

Foto: 123RF

Prawo pracy odnosi się do dóbr osobistych w bardzo wąski sposób. Jedynym bezpośrednim przepisem jest art. 111 kodeksu pracy. Nakazuje on pracodawcy chronić godność pracownika i inne jego dobra osobiste.

Kodeks pracy nie zawiera natomiast bezpośredniej regulacji zobowiązującej etatowców do szanowania określonych dóbr osobistych pracodawców. Choć jej nie ma, należy przyjąć, że pracownik też musi szanować dobra osobiste pracodawcy. I to bez względu na to, czy jest on osobą fizyczną, prawną czy jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Prawo w firmie
Deregulacja idzie pełną parą. Co już jest gotowe, co czeka w kolejce
Prawo w firmie
Adam Zakrzewski: Zmiany, na które czekał rynek mieszkaniowy
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Reklama
Reklama