Dotacje unijne: koszty kwalifikowane i niekwalifikowane

Realizując unijny projekt, w szczególności konstruując jego budżet, a następnie dokonując rozliczeń, trzeba bardzo skrupulatnie przestrzegać podziału na te wydatki, które mogą być przedmiotem dofinansowania, i na te, które przedsiębiorca musi ponieść z własnej kieszeni.

Publikacja: 28.10.2015 01:00

Dotacje unijne: koszty kwalifikowane i niekwalifikowane

Foto: www.sxc.hu

Przedsiębiorca, który szykuje się do pozyskania unijnego dofinansowania, wielokrotnie spotka się z pojęciem „koszty/ wydatki kwalifikowane". Właściwie na każdy projekt składają się bowiem te wydatki, które za takie wolno uznać, i te, które w żadnym razie nie mogą być współfinansowane z funduszy unijnych (środków pomocy publicznej lub pomocy de minimis).

Podział ten jest bardzo ważny. Przede wszystkim, jeżeli przedsiębiorca otrzymuje informację, że może liczyć na dofinansowanie w wysokości np. 50 proc., to zawsze odnosi się to właśnie do kosztów kwalifikowanych. Jednak w praktyce w zdecydowanej większości przypadków nie będzie to oznaczało, że firma otrzyma dokładnie połowę środków potrzebnych na realizację zaplanowanego projektu. Tak byłoby tylko wówczas, gdyby rzeczywiście 100 proc. zaplanowanych kosztów mieściło się w tej kategorii.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki