Rękojmia czy gwarancja gdy towar ma wadę

Zgodnie z przepisami, gdy towar wydany klientowi ma wady, ten może skorzystać z prawa rękojmi lub z gwarancji, jeżeli producent takiej udzielił. Skorzystanie najpierw z gwarancji, a później rękojmi ma jednak swoje konsekwencje dla uprawnienia związanego z odstąpieniem od umowy.

Aktualizacja: 11.10.2015 17:15 Publikacja: 11.10.2015 13:00

Rękojmia czy gwarancja gdy towar ma wadę

Foto: 123RF

Jeżeli kupiony przez konsumenta towar ma wadę, to może on złożyć reklamację, w której określi swoje żądania dotyczące doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości bądź części wpłaconych środków (przez obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy). Jej podstawą może być rękojmia (zawsze) albo gwarancja (o ile została udzielona).

Rękojmia dotyczy generalnie wszystkich towarów sprzedawanych konsumentom i jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Przedsiębiorca nie może w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji, jeżeli nie wynika to wprost z przepisów. Natomiast udzielenie gwarancji jest generalnie uprawnieniem, ale nie obowiązkiem producenta danej rzeczy.

Pozostało 81% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Prawo w firmie
Komisja Europejska zaskarżyła Polskę do TSUE. Chodzi o minimalny podatek dochodowy
Materiał Promocyjny
Zagospodarować można wszystko. Ale trzeba umieć i chcieć
Prawo w firmie
Należyta staranność to nie bat na przedsiębiorców
Prawo w firmie
Czy kupowanie fałszywych opinii w internecie da korzyści podatkowe?
Prawo w firmie
Zmiany w załatwianiu spraw ze skarbówką. Chodzi o kontakt z pracownikami US
Prawo w firmie
Sygnaliści. Jak będzie działał mechanizm zgłoszeń zewnętrznych