Reklama
Rozwiń

Rękojmia czy gwarancja gdy towar ma wadę

Zgodnie z przepisami, gdy towar wydany klientowi ma wady, ten może skorzystać z prawa rękojmi lub z gwarancji, jeżeli producent takiej udzielił. Skorzystanie najpierw z gwarancji, a później rękojmi ma jednak swoje konsekwencje dla uprawnienia związanego z odstąpieniem od umowy.

Aktualizacja: 11.10.2015 17:15 Publikacja: 11.10.2015 13:00

Rękojmia czy gwarancja gdy towar ma wadę

Foto: 123RF

Jeżeli kupiony przez konsumenta towar ma wadę, to może on złożyć reklamację, w której określi swoje żądania dotyczące doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości bądź części wpłaconych środków (przez obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy). Jej podstawą może być rękojmia (zawsze) albo gwarancja (o ile została udzielona).

Rękojmia dotyczy generalnie wszystkich towarów sprzedawanych konsumentom i jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Przedsiębiorca nie może w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji, jeżeli nie wynika to wprost z przepisów. Natomiast udzielenie gwarancji jest generalnie uprawnieniem, ale nie obowiązkiem producenta danej rzeczy.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Prawo w firmie
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych z nowym zadaniem
Prawo w firmie
Jak odejść ze związku zawodowego