Prawa autorskie przedsiębiorcy

Utwory, które stworzą zatrudnieni, mogą mieć poważne znaczenie dla firmy. Dlatego ich zadania twórcze powinny zostać wpisane w zakres obowiązków pracowniczych.

Publikacja: 06.05.2015 06:50

Pracodawca może nie mieć np. praw autorskich do stron internetowych zaprojektowanych przez pracownik

Pracodawca może nie mieć np. praw autorskich do stron internetowych zaprojektowanych przez pracownika

Foto: 123RF

Sam fakt, że konkretny autor jest pracownikiem, nie wystarcza do tego, by jego pracodawca nabył prawa autorskie do utworów stworzonych przez niego w czasie pracy. Mimo że pracownik pozostaje w stosunku podporządkowania wobec pracodawcy i jest zobowiązany wykonywać jego polecenia, przysługuje mu niezależność wynikająca z faktu bycia twórcą.

Pracodawca powinien zatem zadbać o uzyskanie praw autorskich do utworów stworzonych przez pracownika po to, by nie mieć obaw o roszczenia z jego strony, zwłaszcza po zakończeniu stosunku pracy. Utwory, które stworzy pracownik, mogą mieć poważne znaczenie dla przedsiębiorcy. Na przykład może chodzić o graficzne przedstawienie znaku towarowego, którym się on posługuje, wygląd i strukturę jego stron internetowych czy też materiały marketingowe, z których na bieżąco korzysta.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki