- Wszystkim nowo przyjmowanym pracownikom umożliwiam zapoznanie się z przepisami wewnętrznymi, w tym z regulaminem wynagradzania. Ten fakt potwierdzają na piśmie. Jeden z pracowników zwrócił się do mnie o pisemne wyjaśnienie treści zapisów tego regulaminu dotyczących premii. Czy mam taki obowiązek? Czy przestawienie treści regulaminu nie jest wystarczające? – pyta czytelnik.

Do regulaminu wynagradzania stosuje się część przepisów dotyczących układów zbiorowych pracy. Dotyczy to m.in. art. 241

12

§ 2 kodeksu pracy, zgodnie z którym pracodawca ma obowiązek:

1. zawiadomić pracowników o wejściu układu w życie, o zmianach dotyczących układu oraz o wypowiedzeniu i rozwiązaniu układu,

Reklama
Reklama

2. dostarczyć zakładowej organizacji związkowej niezbędną liczbę egzemplarzy układu,

3. na żądanie podwładnego udostępnić do wglądu tekst układu i wyjaśnić jego treść.

Trzeci z tych punktów tworzy obowiązek wyjaśniania pracownikowi treści regulaminu. Obowiązek ten aktualizuje się na wniosek pracownika (lub grupy zatrudnionych) przekazany pracodawcy w jakiejkolwiek formie. Żądanie (wniosek) może być złożone pisemnie, ale jak najbardziej również ustnie.

Pracownik może się więc domagać objaśnienia niejasnych dla niego zapisów regulaminu wynagradzania, a szef musi mu tych wyjaśnień udzielić.

Przepisy nie dają jednak zatrudnionemu możliwości domagania się wyjaśnień w określonej formie. Czytelnik może się zatem przychylić do prośby o przekazanie ich na piśmie, ale może również ograniczyć się do ustnych objaśnień.

Należy przy tym przyjąć, że wyjaśnienia pracodawcy mogą stanowić podstawę określonego rozumienia treści regulaminu. Działanie podwładnego podjęte w oparciu o nie (np. określone zachowanie w celu uzyskania prawa do premii) może stanowić przesłankę dochodzenia wypłaty tej premii.