- Mój pojazd, służący do prowadzenia działalności gospodarczej, uległ uszkodzeniu. Ubezpieczyciel zapytał, czy chcę rozliczyć szkodę gotówkowo czy bezgotówkowo. Co to oznacza, którą metodę wybrać?
Szkoda powstała w wyniku kolizji drogowej lub innego zdarzenia jest dla właściciela pojazdu zdarzeniem kłopotliwym, szczególnie wtedy, gdy pojazd ten jest bezpośrednio wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej. W interesie każdego poszkodowanego jest zatem jak najszybsza naprawa pojazdu lub zakup nowego (gdy naprawa okaże się nieopłacalna). Obecnie towarzystwa proponują dwa warianty rozliczeń przy likwidacji szkód samochodowych z ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej sprawcy.
Pierwszy, zwany bezgotówkowym, polega na tym, że poszkodowany upoważnia do odbioru odszkodowania warsztat, który będzie naprawiał auto. Zakład rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem likwidującym szkodę. Poszkodowany nie otrzymuje odszkodowania na własne konto, a jedynie wstawia pojazd do serwisu i odbiera go po naprawie. Z perspektywy przedsiębiorcy, który zwykle nie ma czasu na załatwianie formalności, metoda ta jest wygodna. Upoważnienie warsztatu do odbioru odszkodowania nie powoduje przejścia na niego uprawnień przysługujących poszkodowanemu (nie jest to cesja wierzytelności). Poszkodowany pozostaje stroną postępowania likwidacyjnego. Wariant „bezgotówkowy" wybierany jest głównie przez poszkodowanych posiadających pojazdy stosunkowo nowe, zamierzających dokonać naprawy auta w autoryzowanym warsztacie w oparciu o nowe i oryginalne części.
Drugą możliwością jest rozliczenie gotówkowe, nazywane kosztorysowym. Wysokość odszkodowania ustalana jest na podstawie kosztorysu, sporządzonego przez rzeczoznawcę towarzystwa. Właściciel auta, na podstawie tak sporządzonej wyceny, otrzymuje odszkodowanie i decyduje się na naprawę we własnym zakresie. Wybór tej metody ma minusy. Kwota wypłacona przez ubezpieczyciela może nie pokryć kosztów przywrócenia samochodu do stanu sprzed szkody. Koszt części zamiennych i robocizny wyliczany jest bowiem według średnich cen stosowanych na lokalnym rynku. Metoda ta ma również zalety. Pierwszą z nich jest krótki czas likwidacji szkody. Już następnego dnia po kolizji można otrzymać kosztorys, a kilka dni później odszkodowanie. Ponadto poszkodowany ma wybór, czy decydować się na naprawę (zwłaszcza, gdy szkoda w pojeździe jest niewielka i ma charakter estetyczny), a także co do sposobu naprawy. W przypadku pojazdów o długim okresie eksploatacji poszkodowani często decydują się na naprawę w zaprzyjaźnionym warsztacie nieautoryzowanym, przy użyciu nieoryginalnych części zamiennych.
—Anna Mosiej, aplikant radcowski, Dittmajer i Wspólnicy