Nowe zasady i warunki przyznawania tzw. pomocy de minimis dla firm na działania wspierające i promujące eksport wprowadzają cztery  rozporządzenia Rady Ministrów. Każde z nich odnosi się do specyficznych projektów, jakie wolno dzięki nim realizować. Niektóre z nich mogą być realizowane przez pojedynczych przedsiębiorców, którzy w celu uzyskania dofinansowania muszą przygotować odpowiednie wnioski (wzór wniosku jest załączony do rozporządzeń), a następnie samodzielnie realizować projekt. W innych przypadkach wymagana jest współpraca, ponieważ dotacja może zostać przyznana tylko grupie firm reprezentujących np. tę samą lub pokrewne branże.

I tak rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację niektórych przedsięwzięć w zakresie promocji i wspierania eksportu lub sprzedaży na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej odnosi się, zgodnie z tytułem, do projektów związanych z promocją firmy, jej wyrobów lub usług.

W tym celu przedsiębiorca może np. wynająć sale wraz z wyposażeniem, nagłośnieniem, obsługą techniczną, oświetleniem itd. Dofinansowany może zostać druk materiałów informacyjnych i konferencyjnych, a także koszt tłumaczenia oraz inne wydatki wynikające ze specyfiki realizowanego przedsięwzięcia promocyjnego. Projekty zgłaszane przez przedsiębiorców wybierane są na podstawie kryteriów odnoszących się do:

Wielkość pomocy nie może przekroczyć 50 proc. poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków (kwalifikowanych). Ponadto zgodnie z ogólnymi zasadami obowiązującymi dla pomocy de minimis jej łączna wartość dla jednego przedsiębiorcy nie może przekroczyć w bieżącym roku oraz dwóch poprzedzających go latach podatkowych równowartości 200 tys. euro.

Certyfikaty wyrobu

Drugie z rozporządzeń dotyczy udzielania wsparcia na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego na rynku zagranicznym. Chodzi o to, aby ułatwić przedsiębiorcom wejście na obcy rynek ze swoimi produktami w sytuacji, gdy do ich legalnego dopuszczenia do obrotu niezbędne jest posługiwania się odpowiednim zaświadczeniem.

Zgodnie z tym aktem przez uzyskanie certyfikatu wyrobu należy rozumieć działania związane z uzyskaniem oraz przedłużeniem ważności certyfikatów, świadectw, deklaracji zgodności i atestów wyrobu wymaganych w obrocie towarami na rynkach zagranicznych. Bardzo ważne jest to, że wsparcie nie dotyczy przypadków uzyskiwania dokumentów wymaganych na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej.

Kiedy mówi o kosztach uzyskiwania lub przedłużania ważności takich dokumentów, w praktyce chodzi o wydatki poniesione na:

Także w tym przypadku dofinansowanie może pokrywać 50 proc. kosztów przedsięwzięcia, przy czym jego maksymalna wysokość została ograniczona do 50 tys. zł w skali roku.

Branżowe projekty

Kolejny akt prawny odnosi się do realizacji branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu lub sprzedaży na rynku wewnętrznym UE. W tym przypadku pomoc jest udzielana jako dotacja na pokrycie części kosztów realizacji przedsięwzięcia mającego na celu promocję produktów i usług lub nawiązanie kontaktów handlowych. Program takiej promocji musi zostać zrealizowany w ciągu roku kalendarzowego i obejmować co najmniej dwie oddzielnie zorganizowane przez koordynatora projektu formy działań promocyjnych. A zalicza się do nich: pokazy, degustacje, wystawy, prezentacje, demonstracje, spotkania branżowe, konferencje prasowe, szkolenia, seminaria oraz warsztaty.

Ponieważ w rozporządzeniu mowa jest o wsparciu branż i koordynatorach, to już to wskazuje, że w tym przypadku o wsparcie nie może wystąpić pojedynczy przedsiębiorca. I rzeczywiście, w myśl § 2 ust. 2 taki projekt powinien być realizowany w ramach tej samej lub kilku pokrewnych branż lub grup towarowych przez co najmniej czterech przedsiębiorców. Na realizację takiego przedsięwzięcia będzie można uzyskać maksymalnie 100 tys. zł, przy czym poziom dofinansowania wynosi 50 proc. (kosztów kwalifikowanych), a kwota pomocy dla każdego przedsiębiorcy biorącego udział w projekcie to maksymalnie 8 tys. zł.

Wymienioną kwotę można przeznaczyć m.in. na:

Książki i broszury

Wreszcie ostanie rozporządzenie odnosi się do przedsięwzięć wydawniczych promujących eksport. Także w tym wypadku wymagana jest współpraca kilku firm, ponieważ akt wyraźnie wskazuje, że pomoc nie może być udzielana na publikację materiałów reklamowych jednego przedsiębiorcy. Ponadto przy ocenie projektu wydawniczego bierze się pod uwagę m.in. proeksportowy i zbiorowy charakter wydawnictwa, a także:

Otrzymaną pomoc zgodnie z § 7 można przeznaczyć na zakup papieru, druk, skład, łamanie i naświetlanie, tłoczenie płyt, oprawę, tłumaczenie (tłumaczenia) oraz wysyłkę gotowych wydawnictw do odbiorcy docelowego.

Także to rozporządzenia wskazuje, że intensywność pomocy nie może przekroczyć 50 proc. kosztów kwalifikowanych.

Terminy i pieniądze

Wszystkie rozporządzenia wskazują, w jakich najpóźniejszych terminach muszą zostać złożone wnioski o pomoc w danym roku kalendarzowym i w jakim okresie przez rozpoczęciem realizacji projektu, aby mogły zostać rozpatrzone. W praktyce należy jeszcze pamiętać o tym, że na dany rok (np. 2015) Ministerstwo Gospodarki dysponuje określonym budżetem na wsparcie. Jego wyczerpanie oznacza, że kolejne wnioski nie są przyjmowane. Rozporządzenia wyraźnie bowiem wskazują, że minister gospodarki może przyznawać dotacje w danym roku aż do wykorzystania wszystkich środków. A to może nastąpić wcześniej niż przed ostateczną datą składania wniosków wskazaną w rozporządzeniu.

Weszły w życie

13 listopada zostały opublikowane cztery rozporządzenia Rady Ministrów. Są to akty prawne w sprawie udzielania pomocy de minimis na:

Wszystkie wymienione rozporządzenia zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw z 13 listopada 2014 r. i weszły w życie 14 listopada.