Coraz więcej przedsiębiorców musi zaoferować klientom alternatywę dla płacenia gotówką. I nie chodzi tu tylko o małe sklepy zlokalizowane na osiedlach czy na wsi, do których do niedawna trzeba było chodzić wyłącznie z bilonem i banknotami. Do przyjmowania płatności kartą muszą być przygotowani również kurierzy, którzy pobierają opłaty za towar zamówiony w internecie czy dostawcy pizzy. Brak terminala w ich przypadku nie tylko skutkuje utratą klienta – bo jeśli klient dysponuje wyłącznie kartą, nie zapłaci za dostawę, ale generuje dodatkowe koszty (pizza trafi do kosza, towar zaś trzeba zwrócić nadawcy, co kosztuje).
Wielu przedsiębiorców do tej pory nie chciało przyjmować płatności bezgotówkowych z powodu stosunkowo wysokich kosztów, jakie wiązały się z tym rozwiązaniem. Obecnie, po ostatnich redukcjach stawek interchange i wynikającym z nich spadku kosztów dla akceptantów warto rozważyć skorzystanie z tej formy rozliczeń. Możliwości płacenia kartą domaga się bowiem wielu klientów, dla których jest to rozwiązanie wygodniejsze. Coraz częściej zdarza się, że klient, od którego wymaga się płatności gotówką, rezygnuje z zakupów, bo łatwiej mu znaleźć inny niż bankomat punkt przyjmujący karty.
86 złotych wyniosła przeciętna wartość transakcji kartą w I kw. tego roku, trzy miesiące wcześniej było to 93 zł
Ale bez wątpienia wysokość prowizji nie była jedynym powodem, dla którego przedsiębiorcy rezygnowali z kart. Wielu nie chciało brać na siebie stałych comiesięcznych zobowiązań wynikających np. z umowy dzierżawy terminala. Takie rozwiązanie nie jest korzystne dla osób, które prowadzą sezonowy biznes albo stosunkowo rzadko przyjmują płatności kartami.
Obecnie jednak są już rozwiązania i dla tych przedsiębiorców. W tego typu umowach rozliczenie między akceptantem a agentem rozliczeniowym oparte jest wyłącznie na prowizji płaconej od transakcji, a terminal w przystępnej cenie kupowany jest na własność. Nie ma żadnych innych opłat, nie ma także konieczności uzyskania obrotu w określonej kwocie. Jeśli ktoś chce przyjąć płatność kartą tylko raz, zapłaci prowizję tylko od tej jednej transakcji.
Rozwiązania dla takich osób są o tyle korzystne, że nie wymagają instalacji stacjonarnego terminala i zapewnienia mu osobnego podłączenia do sieci, ponieważ do płatności służą urządzenia będące przystawką do smartfonu czy tabletu. I wszędzie tam, gdzie jest zasięg internetu, można akceptować karty, co pozwala, np. kurierom, przyjmować płatności bezgotówkowe.
Jednak dla przedsiębiorców o wyższych obrotach mających całoroczny i stały biznes na dłuższą metę korzystniejszym rozwiązaniem będzie instalacja standardowego terminala. Wtedy bowiem łączne koszty, pomimo dodatkowych opłat, choćby za dzierżawę terminala, będą niższe. Poza tym, nowoczesne terminale mają wiele dodatkowych funkcji, które dają większe możliwości zarabiania. Chodzi na przykład o doładowania telefonu albo usługę wypłaty środków w czasie zakupów.
Justyna Grycel, ?product manager w Idea Banku
Ile transakcji
W I kwartale br. przy użyciu kart płatniczych Polacy przeprowadzili 390,2 mln transakcji bezgotówkowych – wynika z danych NBP. ?W stosunku do IV kwartału 2013 r. widać niewielki (o 0,5 proc.) spadek wynikający z faktu, że najwięcej płatności przypada na okres przedświąteczny. W dłuższym okresie wyraźnie widać dynamiczny wzrost liczby transakcji z użyciem kart. W stosunku do I kw. 2013 r. liczba transakcji bezgotówkowych wzrosła o 21,1 proc., natomiast ?w stosunku do tego samego okresu roku 2012 – prawie o 40 proc.
Taniej i w kieszeni
W ostatnich miesiącach płatności bezgotówkowe mocno staniały. ?Po ostatniej obniżce opłaty interchange do 0,5 proc. przeciętny koszt płatności kartami przy nowych umowach wynosi około 1 proc. Przy starszych stawki są wyższe i to czasem znacznie. Wynika to ?z tego, że redukcja interchange nie zawsze przekłada się na spadek cen. Ten akceptanci mogą wymusić, żądając zmiany w umowach ?z agentami rozliczeniowymi. To także korzystne posunięcie, gdyż nowe umowy według prawa muszą zawierać podział kosztu ogólnego akceptacji kart na składowe. Dzięki temu w przyszłości każda kolejna obniżka którejś z owych składowych, choćby interchange, przełoży się automatycznie na cenę dla akceptanta.
Nie tylko opłaty się zmieniły. Agenci rozliczeniowi oferują także nowe rodzaje terminali – takie, które są np. dodatkiem do smartfona lub tabletu. W tym przypadku po zakupie terminalu nie są pobierane opłaty, rozliczenia zaś oparte są wyłącznie na prowizji. Jest ona nieco wyższa niż w przypadku standardowych umów.
Na rynku są dostępne terminale będące dodatkiem do smartfonu lub tabletu. Urządzenie łączy się z nimi za pomocą kabla albo Bluetootha. Takie terminale są lekkie i małe, mieszczą się ?w kieszeni i można ich używać wszędzie, gdzie jest zasięg telefonii komórkowej. Potwierdzenie dokonania płatności jest wysyłane elektronicznie – przychodzi na adres mailowy kupującego.
Takie rozwiązanie znacznie zwiększa wygodę rozliczeń przy dosta-?wach do domu, bo nie wymaga posiadania gotówki ani u klienta, ani?u dostawcy. Zwiększa także bezpieczeństwo tego ostatniego. m.s.