Publiczne kontrakty to jedne z najważniejszych źródeł zleceń i dochodów. 90 proc. firm budowlanych ubiega się o zamówienia publiczne. Podobnie jest w innych branżach.
Firmy, które chcą zwiększyć szanse na zdobycie publicznego kontraktu, powinny pamiętać o konieczności przestrzegania procedur udzielania zamówień publicznych. Bez tego mogą zostać wykluczone ?z przetargu lub przegrać z konkurencją.
Zamawiający mogą udzielać zamówień wyłącznie wykonawcom spełniającym warunki udziału w postępowaniu, do których zalicza się m.in. wiarygodność, wiedzę, doświadczenie, kwalifikacje osób przewidzianych do wykonania zamówienia, zdolności techniczne oraz sytuację finansową i ekonomiczną wykonawcy. Przedsiębiorcy w celu potwierdzenia spełnienia tych warunków przedkładają wiele dokumentów. Ich listę wskazuje zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji lub zaproszeniu do składania ofert.
Wykonawca powinien pobrać specyfikację, która jest dostępna na stronie internetowej zamawiającego lub bezpośrednio u niego. Dokument ten zawiera ważne dla firmy informacje. Określa tryb udzielenia zamówienia, opisuje przedmiot zamówienia, termin jego wykonania, przedstawia warunki udziału w postępowaniu, sposób oceny ich spełnienia oraz wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy.
Obowiązkiem firm jest złożenie oferty zgodnej ze specyfikacją. Ważne jest również dotrzymanie terminu zgłoszenia się do przetargu. Terminy składania ofert zależą od tego, w jakim trybie ma być udzielane zamówienie. Np. w przetargu nieograniczonym termin na składanie ofert na dostawy ?i usługi nie może być krótszy niż 7 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu ?w Biuletynie Zamówień Publicznych. Na roboty budowlane nie może być krótszy niż 14 dni w przypadku zamówień ?o wartości niższej od progów unijnych, a powyżej nich termin składania ofert nie może być krótszy niż 40 lub 47 w zależności od sposobu przekazania ogłoszenia.
Dla uzyskania kontraktu ważne jest też wykazanie wiarygodności firmy. Musi więc ona wykazać, że nie wyrządziła w przeszłości szkody poprzez niewykonanie zamówienia lub wykonanie go nienależycie. Powinna też udowodnić, że zamawiający nie rozwiązał z nią umowy lub nie wypowiedział jej albo od niej nie odstąpił. Potwierdzić też musi, że nie otwarto jej likwidacji lub nie ogłoszono jej upadłości. Na wiarygodność firmy wpływa również terminowe uiszczanie podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne. Firmy, które nie wykażą swojej wiarygodności, mogą zostać wykluczone z przetargu.
Podstawą wykluczenia z postępowania może być brak wpłaconego w terminie wadium czy złożenie nieprawdziwych informacji mających wpływ lub mogących mieć wpływ na wynik przetargu. Dlatego istotne jest zgromadzenie przed złożeniem oferty środków potrzebnych na pokrycie wadium. Jeśli firma ich nie zapewni, naraża się na ryzyko poniesienia kosztów związanych z przygotowaniem oferty, z jednoczesnym brakiem szans na uzyskanie pieniędzy z kontraktu. Dlatego ważne jest wcześniejsze przygotowanie dokumentów zgodnych z prawdą, stanem prawnym i faktycznym.
Dla uzyskania kontraktu duże znaczenie ma posiadanie przez firmę wymaganej przez zamawiającego wiedzy i doświadczenia, a także dysponowanie odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Co ważne, wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów. Przed złożeniem oferty osoby podejmujące w firmie kluczowe decyzje powinny rozważyć, czy potencjał, którym dysponują, pozwoli im na rzetelne i terminowe zrealizowanie kontraktu. W przeciwnym razie narażają się nie tylko na przegranie przetargu ?z konkurencją, ale wcześniejsze rozwiązanie kontraktu i konieczność zapłaty kary umownej, co wiąże się z utratą wiarygodności i zmniejszonymi szansami na wygranie innych przetargów.
Na publiczny kontrakt szans nie mają firmy, które są w sytuacji ekonomicznej i finansowej niepozwalającej na realizację umowy.