Mundial to biznes reklamowo-marketingowy. Firmy muszą jednak uważać, bo nawet za wykorzystanie gorącej atmosfery można słono zapłacić.
Znaki towarowe FIFY
Międzynarodowa Federacja Piłkarska (FIFA), by zadbać o interesy swoje i oficjalnych sponsorów, ustanowiła ogólnoświatowy Program Ochrony Praw. Chroni on znaki i symbole związane z FIFA. Jakie? Na przykład herb, maskotkę pancernika Fuleco, hasło „Wszystko w jednym rytmie" czy puchar. Zarejestrowano też wiele kombinacji słownych związanych z mistrzostwami, m.in. World Cup Brasil, World Cup, Mundial, a nawet 2014 Brasil. Aby ich używać, trzeba wykupić licencję.
– Byłam bardzo zdziwiona, jak rygorystyczne są restrykcje – mówi Iwona Mitros z Champions Sports Bar & Restaurant w Warszawie. – Musieliśmy zniszczyć przygotowane już dekoracje. Dostaliśmy bowiem z amerykańskiej centrali wytyczne, że nie można użyć żadnego sformułowania ani grafiki powiązanej z mistrzostwami. Potrzebna jest bowiem specjalna licencja, a na nią pozwolić sobie mogą tylko nieliczni. Ich cena jest każdorazowo negocjowana z FIFA, ale mogą to być kwoty rzędu milionów dolarów – tłumaczy.
Najdroższe jest prawo do wizerunku pucharu.
O tym, co wolno, a czego nie, FIFA informuje w specjalnym przewodniku. Firmy tworzące gadżety i właściciele sklepów czy pubów nie mogą używać żadnych oznaczeń zarejestrowanych przez FIFA. Naruszeniem jest np. koszulka czy dekoracja z napisem „Brasil 2014". Takich restrykcji jest dużo więcej. Gazety czy portale internetowe mogą przedstawiać oficjalne oznaczenia FIFA jedynie przy tekstach informacyjnych. Jeśli artykuł sponsoruje jakaś firma, trzeba zrezygnować z napisu „Brasil 2014". Oficjalne oznaczenia nie mogą być użyte nawet na portalach społecznościowych. Nie wolno zatem prowadzić fan page'u z oficjalnymi oznakowaniami, bo te sugerują powiązanie z FIFA.
Zakazana atmosfera
Niedozwolone jest też wykorzystywanie mundialowej atmosfery, czyli tzw. ambush marketing. – To sytuacja, w której konkurent oficjalnego sponsora pragnie być utożsamiany z tym wydarzeniem – tłumaczy prof. Ewa Nowińska. Firmy z reguły nie używają oficjalnych logo wydarzenia, ale bazują na związanych z nim skojarzeniach i emocjach – dodaje.
Z atmosferą Mundialu chce być kojarzona jedna z firm samochodowych. Przeprowadziła kampanię na portalach społecznościowych pod hasłem #KickItToBrazil. Jej uczestnicy prowadzili dzienniki z podróży z Francji do Brazylii. „Przypadkowo" zakończyła się przeddzień mistrzostw. FIFA nie odniosła się bezpośrednio do tej akcji. W oficjalnym oświadczeniu apeluje jednak o unikanie działań mogących sprawiać wrażenie jakiegokolwiek powiązania z imprezą. FIFA współpracuje z kancelariami na całym świecie, które mają dbać o to, by jej prawa nie były naruszane.
Z przewodnika FIFA
Co jest zastrzeżone
WOLNO
Do koszulki z napisem „Brazil" ?i rysunkiem piłki FIFA nie będzie miała zastrzeżeń

NIE WOLNO
Na produkcję koszulki? z hasłem „Brasil 2014" czy pucharem trzeba mieć licencję FIFA
Nazwy chronione
? 2014 FIFA World Cup Brazil
? 2014 FIFA World Cup
? FIFA World Cup
? FIFA
? World Cup
? 2014 World Cup
? World Cup 2014
? Brazil 2014
? 2014 Brazil
? Football World Cup
? Soccer World Cup
? Copa 2014
? Copa do Mundo
? Mundial 2014
? Mundial de Futebol Brasil 2014
? Copa do Mundo 2014
? nazwy miast gospodarzy turnieju + 2014 ?(np. Rio 2014)