Na ich zgłoszenia czeka Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) w ramach „Programu promocji gospodarczej Polski wschodniej" finansowanego z programu operacyjnego „Rozwój Polski wschodniej". Dzięki środkom unijnym przedsiębiorcy z pięciu województw Polski wschodniej (lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie) mogą wyjeżdżać na zagraniczne targi i misje, właściwie nie ponosząc kosztów, a jest to szansa na nawiązanie relacji biznesowych i – co za tym idzie – zdobycie nowych rynków zbytu.

Dotychczas (od stycznia 2010 r.) z tej możliwości skorzystało ponad 1500 firm z Polski wschodniej, które dzięki tym wyjazdom, zadeklarowały  zawarcie ponad 520 umów na prawie 270 mln zł. Najwięcej umów zawarł sektor spożywczy. Dzięki dotowanym w 100 proc. wyjazdom nowe kontrakty pozyskały m.in.: Lactima, producent serów topionych z Morąga, Octim, wytwórca musztardy i octu z Olsztynka, czy spółka Nero z Lublina handlująca mięsem.

Na drugim miejscu plasuje się sektor bieliźniarski (tylko w Białymstoku działa 20 firm oferujących szeroki asortyment bielizny, która jest sprzedawana na rynku polskim, ale również, która zyskała uznanie klientów zagranicznych, w tym na rynkach azjatyckich i arabskich). Jedną z firm producentów bielizny damskiej, która zawarła zagraniczne kontrakty dzięki wyjazdom m.in. do Paryża, jest spółka Kinga. Na trzecim znajduje się sektor jachtowy. Kontrakty zawarła np. firma Yacht Service.

Główne kierunki działań promocyjnych organizowanych przez PAIiIZ to państwa Unii Europejskiej, Stany Zjednoczone, Rosja, Chiny, Korea, Indie, kraje Zatoki Perskiej, a sektory: spożywczy, drzewny i meblarski, BPO, jachtowy, lotniczy, chemiczny, maszynowy, OZE i turystyka biznesowa.

I właśnie na zgłoszenia kolejnych przedsiębiorców z branży spożywczej i maszynowo-metalowej czeka teraz PAIiIZ. Firmy spożywcze mogą wziąć udział w misji gospodarczej w związku z targami Indagra Food 2014 w Rumunii. Odbędą się one od 29 października do 2 listopada br. Może tam pojechać 10 firm. Na zgłoszenia zainteresowanych PAIiIZ czeka do 23 maja. Ten sam termin obowiązuje przedsiębiorców (20 miejsc) z branży maszynowo-metalowej, którzy chcą wybrać się do Paryża, aby uczestniczyć w targach Midest 2014 odbywających się 4–7 listopada.

Reklama
Reklama

W obu przypadkach o udział w misji i targach mogą starać się przedsiębiorcy prowadzący działalność minimum 18 miesięcy (na dzień złożenia wniosku).

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych ogłosiła też już nabór wniosków przedsiębiorców z Polski Wschodniej dla producentów: łódek, jachtów, motorówek, na udział w Międzynarodowych Targach Łodzi i Jachtów BOOT 2015, odbywających się 17–25 stycznia 2015 r. w Düsseldorfie.

Przewidywana liczba miejsc to 20. Wnioski są przyjmowane do 28 maja br.

Promocja Polski wschodniej na rynkach światowych

Pięć wschodnich województw również było promowanych za pieniądze z Unii Europejskiej jako makroregion, w którym warto inwestować. Reklamy promujące województwa: lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie jako idealne tereny do inwestowania były zamieszczane w mediach krajowych i zagranicznych (m.in. w „The Economist" i „Financial Times"). Kampania to m.in. seria spotów w CNN, a także publikacje w internecie i zagranicznej prasie branżowej, które pojawiały się bezpośrednio przed targami, w których brały udział firmy z makroregionu. Reklamy Polski wschodniej znalazły się nie tylko w mediach drukowanych i elektronicznych. Były też billboardy, które można było zauważyć na największych lotniskach przesiadkowych w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a więc na rynkach, na których przedsiębiorcy ze wschodnich województw odwiedzali targi. Kampania medialna była uzupełnieniem głównych działań, tj. udziału w targach i misjach. Miała pochłonąć około 6 mln zł, wliczając w to produkcję spotów, tzw. kreację i realizację.