Rz: Od początku kwietnia zostały zrównane dofinan?sowania przysługujące przedsiębiorcom działającym na otwartym rynku pracy ?i tym, którzy funkcjonują ?na chronionym. A co z zapowiadanymi przez pełnomocnika zmianami, które mają zdjąć z zakładów pracy chronionej kosztowne obowiązki?

Krzysztof Kosiński:

Przypominam, że znaczna część tych obowiązków może być finansowana z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (zfron). To właśnie ze środków zfron zakłady pracy chronionej mogą finansować wydatki związane m.in. z obowiązkiem zapewnienia stałej opieki medycznej dla niepełnosprawnych pracowników. Dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników ma odmienny cel.

Niemniej słowo się rzekło. Jakich zmian mogą się spodziewać przedsiębiorcy zatrudniający osoby niepełnosprawne w formie zakładu pracy chronionej?

W tym zakresie współpracujemy ze środowiskiem, również pracodawcami osób niepełnosprawnych. Prace dotyczą m.in. konieczności zapewnienia opieki medycznej. Chcemy, ?by nowelizacja zniosła obowiązek utrzymywania takiej opieki, pozostawiając możliwość jej realizacji przy współudziale środków zfron. Po zmianach przedsiębiorcy będą mieli nadal taką możliwość, tak więc wszędzie tam, gdzie będzie wola pracodawcy, lekarz czy pielęgniarka ciągle będą mogli czuwać nad zdrowiem takich pracowników.

Drugą zmianą jest modyfikacja zasad wydawania środków z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Obecnie przepisy mówią, że np. na indywidualne programy rehabilitacji, które mogą być finansowane z tego funduszu, muszą być zarezerwowane środki w wysokości 15 proc. zebranych tam pieniędzy. Proponujemy zniesienie tego ograniczenia. IPR u części pracodawców sprawdzają się bardzo dobrze, a u innych nie są w ogóle wykorzystywane i przepisy tylko niepotrzebnie blokują środki na ten cel.

A co z systemem udzielania ulg we wpłatach na PFRON?

Ten instrument promuje pracodawców zatrudniających większą liczbę niepełnosprawnych pracowników i naszym zdaniem obecny model odpowiada celowi tych przepisów. Docierają do nas głosy od pracodawców, że są trudności ze stosowaniem tych przepisów. Jesteśmy więc otwarci na dyskusję ?o zmianach w tej regulacji. Zależy nam na tym, aby te przepisy były prostsze ?w odczytywaniu i stosowaniu oraz gwarantowały transparentność używania tego instrumentu.

Kiedy należy się spodziewać zapowiadanych zmian?

Jeśli w najbliższym czasie pojawi się poselski projekt zmian w tym zakresie, ?to uzyska on nasze rekomendacje. Należy pamiętać o tym, że proces legislacyjny prowadzony przez rząd obarczony jest procedurami, które skutkują dłuższym okresem na wprowadzenie zmian. Jeśli chcemy uniknąć odroczenia wejścia ich w życie, ścieżka projektu poselskiego wydaje się optymalna.

W lipcu wejdzie w życie wyrok Trybunału Konstytucyjnego skracający dniówkę pracowników niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym. Czy Sejm zdąży ze zmianą przepisów w tym zakresie?

Obecnie gotowe są już dwa projekty zmian – pierwszy przygotowany przez Rządowe Centrum Legislacji i drugi senacki. Projekt RCL, który przewiduje przywrócenie przepisów ?sprzed nowelizacji zakwestionowanej przez TK, wykonuje wprost wyrok Trybunału. Wersja senacka jest bardziej rozbudowana. My przychylamy się raczej do projektu przygotowanego przez RCL.

Od lat mówi się o potrzebie gruntownej zmiany systemu wspierania niepełnosprawnych. Obecny zmierza do samozagłady. Im więcej niepełnosprawnych znajdzie pracę, tym mniej będzie pieniędzy na wypłatę dofinansowań do ich pensji. Jakich zmian możemy się spodziewać w tym zakresie?

Dyskusja trwa. Ważnym pytaniem jest, czy ten system powinien, tak jak obecnie, polegać na swoistym kupowaniu miejsca pracy ?dla niepełnosprawnego ?za publiczne pieniądze, ?czy też rekompensowaniu zwiększonych wydatków związanych z zatrudnieniem osoby niepełnosprawnej. ?Na to nakładają się prace w Komisji Europejskiej, która przygotowuje nową wersję rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych. Dużo zależy od tego, jakie regulacje zostaną przyjęte ?w tym zakresie na szczeblu Unii Europejskiej.