Istota sporu

Właściciel nieruchomości zwrócił się do firmy budującej linię energetyczną z wnioskiem o udostępnienie mu kserokopii decyzji stanowiących podstawę lokalizacji i budowy linii energetycznych na jego działce.

Jego zdaniem żądane dane stanowią informację publiczną, a spółka jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia takich informacji, w świetle art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Stan faktyczny

Ponieważ spółka budująca linię energetyczną nie odpowiedziała na wniosek właściciela nieruchomości, zarzucił on jej bezczynność i złożył sprawę do sądu administracyjnego. W odpowiedzi na skargę firma wniosła o jej odrzucenie, wskazując, że skarżący nie wystosował ponownego wezwania i od razu udał się do sądu.

Równocześnie spółka stwierdziła, że – jej zdaniem – nie podlega obowiązkowi udostępnienia informacji publicznej. Argumentowała, że zobowiązanymi do udzielenia informacji publicznej są organy administracji publicznej i jednostki organizacyjne wykonujące zadania władzy publicznej.

Również – zdaniem spółki – z przepisów prawa energetycznego nie wynika, aby przedsiębiorstwo energetyczne było podmiotem realizującym zadania władzy publicznej. Podmiotem zobowiązanym do udzielenia żądanej informacji jest organ, który wydał decyzje objęte wnioskiem. Spółka powołała się także na tajemnicę przedsiębiorstwa.

Wyrok, konkluzja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku orzekł, że spółka nie ma racji i jest zobowiązana do udzielenia informacji w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Najpierw sąd zauważył, że wnioskodawca nie musiał się ponownie zwracać do firmy, bowiem w sprawach skarg na bezczynność organu, gdy chodzi o udzielenie informacji publicznej, w ogóle nie występuje wymóg jakiegokolwiek drugiego dopraszania się.

Jednak w tej sprawie najważniejsze pytania to: czy żądane dokumenty (kserokopie decyzji) stanowią informację publiczną oraz czy firma energetyczna jest podmiotem zobowiązanym do udzielenia informacji publicznej.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych, która podlega udostępnieniu. W tym wypadku nie ma wątpliwości, że decyzje stanowiące podstawę lokalizacji i budowy infrastruktury elektroenergetycznej, jako stanowiące treść aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć, należą do informacji o danych publicznych i stanowią informację publiczną w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy zobowiązane do udzielenia informacji publicznej zostały nie tylko władze publiczne, lecz również podmioty wykonujące zadania publiczne, nie będąc organami władzy publicznej.

Czy także operator systemu energetycznego? Sąd nie miał wątpliwości, że tak. Dodatkowo przywołał wyrok NSA z 18 sierpnia 2010 r., (sygnatura akt: I OSK 851/10), w którym wyjaśniono, że obowiązki operatora systemu dystrybucyjnego wymienia art. 9c ust. 3 ustawy prawo energetyczne i z pewnością działalność przedsiębiorstwa energetycznego w tym zakresie dotyczy spraw publicznych.

Także – zdaniem WSA - błędne jest stanowisko firmy, że żądana informacja nie podlega udostępnieniu przez spółkę, lecz jedynie przez organ władzy, który ją wytworzył. Możliwość uzyskania informacji publicznej od innego podmiotu nie stanowi podstawy do odmowy.

Z kolei powołanie się na tajemnicę przedsiębiorstwa oznacza, że informacja jest informacją publiczną, której udostępnienie podlega ograniczeniu z uwagi na tajemnicę przedsiębiorstwa. Tyle że wówczas wydaje się decyzję o odmowie udostępnienia informacji publicznej.

W tej konkretnej sprawie spółka kompletnie zignorowała wniosek o informację. Tymczasem firma powinna zakończyć to postępowanie w sposób przewidziany prawem, a więc udzielić żądanej informacji, albo wydać decyzję o odmowie udostępnienia żądanej informacji, albo decyzję o umorzeniu postępowania, bądź zawiadomić wnioskodawcę, że informacji tej nie posiada.

Sąd orzekł, że bezczynność spółki miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa i zobowiązał ją do dokonania czynności zgodnie z prawem.

sygnatura akt: II SAB/Gd 147/13