Assistance oznacza pomoc, która polega na zorganizowaniu interwencji specjalisty i pokryciu kosztów jego robocizny. Usługi assistance to innymi słowy pakiet pomocy fachowców niezbędnej w nieprzewidzianych sytuacjach, takich jak: awaria sprzętu biurowego, uszkodzenie mienia, włamanie, pożar, zalanie, kradzież, uszkodzenie zamka w drzwiach, nagłe zachorowanie pracownika czy wszelkie awarie związane z pojazdem firmowym (wypadek, kolizja, przebita opona, brak paliwa) i wielu innych.

– Szeroki wachlarz świadczeń, zarówno technicznych, jak i medycznych czy nawet ubezpieczenia na czas podróży służbowej, chroni przedsiębiorców w nieprzewidzianych sytuacjach, ale także wspiera w codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej. Dodatkowo usługi te zapewniają dostęp do całodobowej infolinii o tematyce rekrutacyjnej, podatkowej, prawnej, księgowej, ekonomicznej, drogowej, gospodarczej i wielu innych – wyjaśnia Urszula Szwarc, zastępca dyrektora handlowego w Europ Assistance Polska.

Działa to w ten sposób, że w razie potrzeby przedsiębiorca zgłasza szkodę telefonicznie, a konsultanci organizują pomoc, np. kierując na miejsce zdarzenia odpowiednich fachowców czy koordynując działania albo udzielając potrzebnych informacji. Klient płaci za materiały, ale nie ponosi kosztów usługi. Fachowcy są dostępni całodobowo przez siedem dni w tygodniu, co ma ogromne znaczenie dla firm o specyficznym reżimie pracy czy w sytuacji dramatycznie kurczącego się czasu na wywiązanie się z umowy.

Posiadanie omawianego pakietu daje przedsiębiorcom realne oszczędności.

Przykład

Koszt interwencji hydraulika wynosić może 100–300 zł w zależności od rodzaju usterki. Wymiana zamków to koszt 300–500 zł, zaś holowanie samochodu do warsztatu to koszt od 400 zł.

W ramach assistance dla firm wszystkie te usługi są nieodpłatne, a dzięki wymaganym standardom firmy assistance realizowane są za pośrednictwem wyselekcjonowanych na rynku firm, oferujących wysoką jakość obsługi.

Usługi assistance dla przedsiębiorstw pozwalają przy tym zapewnić bezpieczeństwo funkcjonowania firmy w razie nieprzewidzianych zdarzeń, takich jak np. awaria sprzętu, instalacji, włamanie itp., a z drugiej strony pozwalają uniknąć wydatków związanych ze szkodami i awariami, czyli kosztów angażowania pracowników do zabezpieczenia szkód, a także do znalezienia odpowiedniego fachowca.

– Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia małych i średnich podmiotów gospodarczych, gdyż zazwyczaj dysponują one bardzo ograniczonym potencjałem kadrowym i każdy pracownik ma ściśle określone zadania – tłumaczy Paweł Paluszyński, prezes Grupy APRIL w Polsce.

Szybkie i sprawne zorganizowanie pomocy może ograniczyć wysokość szkody, a także zapewnić ciągłość funkcjonowania niewielkiej firmy, w konsekwencji chroniąc ją przed poważnymi stratami finansowymi.

Co można dostać

Małe i średnie przedsiębiorstwa często zatrudniają jedynie takich specjalistów, których kompetencje niezbędne są do realizacji celów biznesowych. Jednak prowadzenie biura często wystawione jest na różne ryzyka i wówczas przedsiębiorcy poszukują doraźnej pomocy innych fachowców, narażając się tym samym na wysokie koszty.

– Większość kategorii assistance dla firm nawiązuje do assistance indywidualnego, z tą jednak różnicą, że w niewielkiej firmie dysponującej ograniczonymi zasobami taka pomoc może zapewnić ciągłość jej funkcjonowania – mówi Tomasz Brożyna, członek zarządu Mondial Assistance.

Przykładowe, najczęściej wykorzystywane usługi assistance dla firm to:

? Assistance prawny

? Home assistance (pomoc w przypadku awarii w miejscu siedziby firmy, np. ślusarz, hydraulik itp.)

? Office assistance (pomoc w przypadku awarii sprzętów biurowych, w tym IT)

? Assistance motoryzacyjny.

Na tym jednak nie koniec.

– Dobre programy assistance dla firm zawierają również takie świadczenia, jak dozór mienia, transport lub jego przechowanie, a także organizacja lokalu zastępczego, aby klienci mogli kontynuować działalność biznesową, nawet w przypadku szkody całkowitej w siedzibie firmy – dodaje Urszula Szwarc.

Pakiet assistance będzie miał wartość wtedy, jeśli zostanie dopasowany do potrzeb przedsiębiorcy, zagwarantowane świadczenia powinny zaś odpowiadać potrzebom najczęściej pojawiającym się w danym segmencie rynku. Do tego ważne jest to, żeby zakres ubezpieczenia nie pokrywał się z już posiadanymi gwarancjami. Jeśli więc firma zatrudnia prawnika, wówczas nie potrzebuje assistance prawnego, gdy ma zespół informatyków, nie powinna dodatkowo płacić za pakiet assistance obejmujący usługi IT.

Razem z polisą albo samodzielnie

Pakiety assistance dla firm oferowane są często w bankach, jako dodatek do konta firmowego lub karty kredytowej. Niejednokrotnie cena pakietu zawarta jest w kosztach prowadzenia konta lub karty. Do swojej oferty wprowadzają te usługi również biura księgowe i podatkowe. Assistance dla firm można znaleźć także w ramach ubezpieczeń majątkowych, a także jako część ubezpieczeń i umów leasingowych na samochody służbowe.

– Możliwości są niemal nieograniczone. W przypadku ubezpieczeń assistance jest „namacalnym" elementem polisy, który gwarantuje rzeczywistą pomoc w razie awarii czy też innego nieprzewidzianego zdarzenia – mówi Paweł Paluszyński. – Zauważyć można tendencję do wzbogacania innych, pozaubezpieczeniowych, produktów poprzez dodanie ochrony assistance.

Pakiety pomocowe bardzo często stanowią wyróżnik rachunku dla przedsiębiorców, polisy majątkowej czy grupowej na życie. Ważną kategorię produktów stanowią też ubezpieczenia podróżne dla firm. Pracownicy posiadający ochronę ubezpieczeniową wraz z takim produktem mają zwykle dostęp do mocno profilowanych rozwiązań.

Produkty assistance dla firm mogą być również sprzedawane niezależnie, ale na polskim rynku taka sprzedaż ma jeszcze znaczenie marginalne. Kluczową rolę odgrywa tutaj dopasowanie produktu do potrzeb odbiorcy.

Przykład

Inne potrzeby w zakresie assistance motoryzacyjnego ma firma dysponująca flotą pojazdów ciężarowych jeżdżących po Europie, a inne firma, której flota to samochody osobowe poruszające się w mieście lub niedużej odległości od miejsca jej rejestracji. W pierwszym przypadku istotne będzie posiadanie tzw. truck assistance, obowiązującego w zakresie terytorialnym działalności firmy.

W drugim ważne jest, aby polisa nie miała wyłączenia, polegającego na możliwości uzyskania świadczeń w przypadku awarii pojazdu dopiero po przekroczeniu określonej odległości od siedziby firmy (zazwyczaj jest to 25–30 km). Kluczową kwestią jest też możliwość uzyskania świadczenia takiego jak pojazd zastępczy, gdyż unieruchomienie pojazdu oznacza dla przedsiębiorcy brak przychodu. Jest to więc dla niego „być albo nie być".