– Zainteresowanie ubezpieczeniami odpowiedzialności cywilnej organizatora imprez masowych jest duże – od małych imprez integracyjnych w firmach, poprzez pikniki i inne podobnego rodzaju imprezy organizowane przez gminy, koncerty, aż do pokazów lotniczych

– mówi Marek Brejwo z Warty.

Organizator imprezy odpowiada za szkody wyrządzone w miejscu, w którym impreza się odbywa oraz w czasie jej trwania, od chwili udostępnienia obiektu lub terenu uczestnikom imprezy masowej do chwili opuszczenia przez nich tego obiektu lub terenu. Nie jest więc odpowiedzialny za bójki czy dewastację budynków przez wracających z imprezy uczestników.

Ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej imprez masowych reguluje ustawa z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (tekst jedn.: DzU z 2013 r., poz. 611) i rozporządzenie ministra finansów z 11 marca 2010 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej organizatorów imprez masowych (DzU nr 54, poz. 323).

Jak przypomina Aleksandra Ożdzińska z Ergo Hestii, organizator imprezy odpowiada za zapewnienie bezpieczeństwa osobom uczestniczącym w imprezie, w tym przestrzeganie zakazu wnoszenia na imprezę masową i posiadania przez osoby w niej uczestniczące broni lub innych niebezpiecznych przedmiotów, materiałów wybuchowych, wyrobów pirotechnicznych, materiałów pożarowo niebezpiecznych, napojów alkoholowych, środków odurzających lub substancji psychotropowych.

Odpowiada także za zapewnienie obsługi medycznej imprezy, odpowiedni stan techniczny obiektów budowlanych wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi, w szczególności przeciwpożarowymi i sanitarnymi.

Kto musi mieć ubezpieczyć

Obowiązek ubezpieczenia występuje tylko i wyłącznie w przypadku, gdy wstęp na imprezę jest odpłatny. Ponadto, w zależności od miejsca jej organizacji (teren otwarty, hala widowiskowa, stadion) o obowiązku tym decyduje także liczba miejsc/biletów, jaką zadeklarowano w zgłoszeniu wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy, np. w przypadku koncertu w hali obowiązek ubezpieczenia występuje, gdy liczba widzów wynosi nie mniej niż 500.

Sumy gwarancyjne określone w rozporządzeniu ministra finansów zależą od liczby widzów, ale także miejsca organizacji, rodzaju imprezy oraz faktu, czy ma ona status podwyższonego ryzyka. Ustawodawca posługuje się pojęciem liczby miejsc udostępnionych uczestnikom.

Dla jej ustalenia nie ma więc znaczenia faktyczna liczba uczestników biorących udział w imprezie. Trzeba jednak pamiętać, że odpowiedzialność organizatora imprezy nie jest ograniczona jedynie do wysokości kwot wskazanych w rozporządzeniu. Jeżeli szkoda będzie wyższa, organizator imprezy będzie musiał pokryć ją z własnych środków albo z dobrowolnej polisy OC.

Tymi samymi kryteriami kierują się ubezpieczyciele przy kształtowaniu wysokości składek. Jeśli polisa jest obowiązkowa, organizator musi ubezpieczyć imprezę najpóźniej w dniu złożenia wniosku o wydanie zezwolenia.

Minimalna suma gwarancyjna w zależności od rodzaju imprezy waha się od 6 250 do 22 000 euro. Suma gwarancyjna rośnie wraz ze wzrostem liczby uczestników.

Oto przykłady ustalenia minimalnej sumy gwarancyjnej według rozporządzenia:

- minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC w odniesieniu do masowej imprezy sportowej wynosi równowartość w złotych dla imprezy organizowanej na stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem (art. 3 pkt 3 lit. a ustawy), jeżeli liczba miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1 000 i nie więcej niż 2 000 miejsc – 30 000 euro; w przypadku wzrostu liczby miejsc o każde kolejne 100 ponad 2 000 miejsc minimalna suma gwarancyjna wzrasta każdorazowo o 1 500 euro.

- zorganizowanie imprezy artystyczno-rozrywkowej na Stadionie Narodowym, z udostępnioną liczbą 52 tys. miejsc – 572 500 euro.

Indywidualna ocena ryzyka

Każde zapytanie związane z ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej imprez masowych jest oceniane indywidualnie pod względem ryzyka i ewentualnej odpowiedzialności ubezpieczonego.

– Przede wszystkim pod uwagę brany jest charakter imprezy masowej, miejsce jej przeprowadzenia oraz liczba uczestników – mówi Agnieszka Rosa z PZU. – Również oceniane jest m.in. doświadczenie organizatora, jego przygotowanie do przeprowadzenia imprezy, poziom zabezpieczeń. Dopiero po przeprowadzeniu pełnej oceny ryzyka można przedstawić ofertę ubezpieczenia.

Przykład

Inaczej będzie oceniany koncert muzyki poważnej, a inaczej koncert muzyki pop czy też mecz piłki nożnej.

Znaczenie ma również sposób przygotowania obiektu, na którym ma się odbyć impreza. Chodzi tutaj zarówno o zabezpieczenia pożarowe czy sprzęt ratowniczy, a więc zabezpieczenia na wypadek zdarzeń losowych, jak i pomoc medyczną, udział policji czy straży pożarnej.