Oprócz aspektów technicznych związanych z zakładaniem sklepu internetowego przedsiębiorca powinien zdawać sobie sprawę z ciążących na nim obowiązków prawnych. W pierwszej kolejności wiążą się one z koniecznością udzielania wyczerpujących informacji na temat samego przedsiębiorcy.

Na stronie sklepu internetowego muszą znaleźć się dane, które umożliwiają zidentyfikowanie sprzedawcy: imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwa lub firma oraz siedziba i adres.

Ponadto na stronie sklepu ma znajdować się informacja o organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także o numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany.

Poza tym konsument powinien mieć możliwość szybkiego skontaktowania się ze sprzedawcą zarówno za pośrednictwem poczty elektronicznej, jak i drogą telefoniczną. Dane identyfikujące przedsiębiorcę powinny być udostępnione konsumentowi w taki sposób, aby mógł zapoznać się z nimi przed zawarciem umowy.

Obowiązki informacyjne sprzedawcy internetowego

Konsument kupujący w sklepie internetowym powinien być poinformowany przed zawarciem umowy o:

- imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,

- istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,

- cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,

- zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,

- kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,

- prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni,

- kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,

- terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,

- miejscu i sposobie składania reklamacji.

Przedsiębiorca jest zobowiązany również do udzielenia szczegółowych informacji na temat oferowanego towaru i zawieranej umowy. Na stronie sklepu internetowego muszą się znaleźć widoczne dla kupujących ceny towarów oraz ich ceny jednostkowe (cena za jednostkę miary, np. litr, kilogram). Taki sam sposób podawania cen powinien być stosowany również w reklamie. Sprzedający muszą też udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji o towarze w języku polskim (mają wystarczyć do prawidłowego i pełnego korzystania z produktu).

Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej 2 tys. złotych sprzedawca jest zobowiązany potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy. W pozostałych przypadkach, sprzedawca musi wydać pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, zawierające oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, datę sprzedaży oraz określenie towaru konsumpcyjnego, jego ilość i cenę na żądanie klienta.

Przejrzysty regulamin

Każdy sklep internetowy musi posiadać swój regulamin. Taki dokument powinien być udostępniony bezpłatnie na witrynie internetowej i odpowiadać wymogom ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz ustawy o ochronie danych osobowych. Regulamin musi zawierać informacje dotyczące rodzajów i zakresu oferowanych usług, warunków ich świadczenia oraz zawierania umów pomiędzy sklepem, a internautami. Nie może w nim również zabraknąć informacji o trybie postępowania reklamacyjnego oraz zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych klientów.

W regulaminie powinny znaleźć się w pierwszym rzędzie informacje ogólne, wskazujące właściciela sklepu internetowego, przedmiot jego działalności i dane kontaktowe. Następnie musi on określać krok po kroku procedurę składania i realizacji zamówień. Znajdują się w nim więc regulacje o charakterze postanowień umownych, takie jak warunki zawierania i rozwiązywania umowy.

W regulaminie muszą znaleźć się poza tym postanowienia o charakterze technicznym, dotyczące form płatności za zamówiony towar, czy sposobu realizacji jego dostawy. W dokumencie należy poświęcić również miejsce na procedurę reklamacyjną oraz zasady dostępu co danych osobowych i ich ochrony.

Regulamin można przygotować samodzielnie lub zlecić to zadanie fachowcom. W internecie pojawia się coraz więcej serwisów, które specjalizują się w przygotowywaniu nowych regulaminów sklepów internetowych i portali. Przy opracowywaniu tego rodzaju dokumentu należy zwracać uwagę, aby nie znalazły się w nim tzw. zakazane klauzule. Są to rozwiązania, które naruszają prawa konsumentów z tego względu, że są one dla nich mniej korzystne, niż regulacje ustawowe.

Rejestr klauzul niedozwolonych prowadzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przykładowo, sklep nie może zastrzec, że nie gwarantuje poprawności publikowanych danych technicznych produktów, albo nie ponosi odpowiedzialności za wydłużony czas dostaw towaru.

Regulamin sklepu internetowego

określa w szczególności:

- rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną,

- warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:

- wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca,

- zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym,

- warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną,

- tryb postępowania reklamacyjnego.

Na każde żądanie

Regulamin musi zostać udostępniony klientom sklepu internetowego przed zawarciem umowy i na każde ich późniejsze żądanie. Brak możliwości zapoznania się z jego treścią w dowolnym momencie powoduje, że osoba korzystająca z oferty e-sklepu nie jest związana tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały jej udostępnione.

Należy pamiętać, że zgodnie z art. 384 § 1 kodeksu cywilnego, ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy, regulamin, wiąże drugą stronę, tylko jeżeli został jej doręczony przed zawarciem umowy.

Jeżeli natomiast jedna ze stron posługuje się wzorcem umowy w postaci elektronicznej, powinna udostępnić go drugiej stronie przed zawarciem umowy w taki sposób, aby mogła ona wzorzec ten przechowywać i odtwarzać w zwykłym toku czynności (art. 384 § 4 k.c.).

Poza tym nieudostępnienie regulaminu może wypełniać znamiona stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, z uwagi na naruszenie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji.