Do konkursu zorganizowanego przez Państwową Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości mogą zgłaszać się już we wrześniu mikro, małe i średnie firmy.

Mikro, mali i średni przedsiębiorcy ( sektor MŚP), którzy myślą o wdrożeniu w swoich firmach zasad odpowiedzialności społecznej biznesu (Corportae Social Responsability - CSR), mogą już na jesieni tego roku (od września br.) ubiegać się o dofinansowanie do swoich projektów ze środków szwajcarskich.Konkurs w ramach projektu " Zwiększenie konkurencyjności regionów przez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)", w którym można będzie uzyskać do 100 tys. zł. dofinansowania, organizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ( PARP). Poprzedził go cykl spotkań in formacyjnych, które były organizowane odrębnie dla każdego województwa w kraju.

Nikt nic nie wie

- Przekonaliśmy się, że poziom wiedzy na temat tego, czym jest CSR, a także jakie płyną z niego dla firmy wymierne korzyści biznesowe, jest w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw wciąż bardzo niski. Jedną z najpoważniejszych barier wdrażania takich programów w małych firmach jest ich koszt, dlatego wyszliśmy na przeciw oczekiwaniom pracodawców i organizujemy konkurs, w którym będzie można uzyskać znaczące dofinansowanie - mówi Małgorzata Jelińska z Departamentu Programów Pilotażowych PARP. Jak informuje Małgorzata Jelińska, w obu etapach konkursu ( drugi nabór wniosków odbędzie się w połowie przyszłego roku), wytypowanych zostanie łącznie100 najlepszych projektów, czyli po ok. 7 w każdym województwie. By móc przystąpić do konkursu należy prowadzić firmę od co najmniej pół roku i udokumentować wkład własny w wysokości 30 proc. tzw. wydatków kwalifikowalnych. Wiele firm z sektora MŚP mając nawet wdrożony u siebie jakiś standard z polityki CSR ( np. płacą terminowo wynagrodzenia pracownikom, dbają o środowisko naturalne, przestrzegają ustawowych norm czasu pracy itd.) nie ma pojęcia, że wdrożyło u siebie działania z zakresu społecznej odpowiedzialności. Z badania przeprowadzonego w czasie trwania majowych szkoleń i spotkań dotyczących CSR z 480 przedstawicielami sektora MŚP wynika, że w Polsce CSR kojarzy się z działaniami, na które stać tylko duże i bogate firmy. "Społeczna odpowiedzialność? To nie dla nas. Naszym celem jest przetrwanie, a nie filantropia. Podzielimy się jak już będziemy mieli czym się dzielić. To domena dużych firm, a nie mikro i małych - takie padały najczęściej opinie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw o społecznej odpowiedzialności biznesu. Najbardziej zainteresowani politykami CSR byli przedsiębiorcy z Mazowsza a najmniej ci z Podlasia, Łódzkiego oraz Dolnego Śląska.

Filantropia? To nie dla nas

Polskie firmy z sektora MŚP nie do końca rozumieją znaczenie i istotę CSR. Głównie kojarzy się im ona z rozdawnictwem pieniędzy na cele społeczne, czyli filantropią. Rzadko inwestują w tego typu działalność zapominając, że aby zdobywać przewagę konkurencyjną i budować swój właściwy wizerunek nie wystarczą już działania reklamowe. Tymczasem społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, według której przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. - Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska lub relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach - przypomina Bożena Lublińska - Kasprzak, prezes PARP.

Co będziemy mieli z tego?

Duże firmy, szczególnie te notowane na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, przygotowują systematycznie szczegółowe raporty społeczne. Od wyników takiego raportu może zależeć wycena ich akcji. Małe i średnie firmy nie muszą wprowadzać specjalnych standardów ani skomplikowanych procedur raportowania, nie mniej jednak także im CSR bardzo się może opłacić. - Dziś, w dobie kryzysu, mamy silny rynek klienta. By go zdobyć, trzeba się czymś szczególnym wyróżniać na tle konkurencji. Takim wyróżnikiem mogą być działania CSR. To świetne narzędzie, które nie kosztuje wiele, a daje imponujące wyniki - przekonuje Marcin Opas, ekspert z Firmy 2000 sp. z.o.o. Jako przykład podaje pewną lokalną firmę produkującą środki czystości, która stała się lokalnym liderem i poważanym pracodawcą w regionie m.in dzięki przemyślanej współpracy z pobliską średnią szkołą zawodową. - Polityka CSR daje pracodawcom nie tylko przewagę nad konkurencją, ale pozwala im budować trwałe więzi z pracownikami. W etycznej i odpowiedzialnej firmie ludzie są szczęśliwsi, lojalniejsi i bardziej wydajnie pracują niż gdzie indziej - podsumowuje Marcin Opas. Szczegóły dotyczące projektu i CSR dostępne są na stronie: www.csr.parp.gov.pl

Autorka jest redaktorem naczelnym portalu www.centrumrekrutacji.pl

CSR a praca

Dla coraz większej liczby firm w Polsce bardzo istotne są relacje między pracownikami. Uczą się one, jak stwarzać pracownikom odpowiednie warunki do rozwoju, jak wspierać ich w godzeniu życia prywatnego z zawodowym i włączać w procesy decyzyjne. Zarządzanie ludźmi to również kwestia odpowiedzialnego przywództwa - inwestycja w zaufanie pracowników daje największą "stopę zwrotu". CSR w miejscu pracy to takie działania jak: adaptacja i integracja pracowników, adaptacja i integracja pracowników, bezpieczeństwo w miejscu pracy, szkolenia i rozwój, work-life balance, włączanie pracowników w procesy zarządzania firmą (partycypacja pracowników), zdrowie i aktywny tryb życia pracowników oraz wolontariat pracowniczy.

Dobre praktyki w sektorze MŚP

Przedsiębiorcy z sektora MŚP powoli, lecz coraz chętniej sięgają po rozwiązania i działania CSR. Przykładem może być firma Aiton Caldwell, działająca na rynku hostowanych usług telekomunikacyjnych od 2009 r. i zatrudniająca 50 pracowników. - Działania w zakresie CSR przyniosły firmie wiele korzyści, m.in.: zespół lojalnych pracowników, którzy utożsamiają się z wartościami firmy, wizerunek spółki jako uczciwego pracodawcy i rzeszę zaufanych klientów, którzy identyfikują się z firmą - podaje przykłady Anna Zabaryłło, specjalista ds. marketingu z Aiton Caldwell.