Handel elektroniczny to intensywnie rozwijająca się gałąź gospodarki. Na przedsiębiorców, którzy chcą otworzyć sklep w sieci, czyhają jednak podatkowe pułapki.
Dlatego przed uruchomieniem tego biznesu warto zapoznać się z niuansami rozliczeń VAT i podatku dochodowego właściwych dla tego typu działalności, zwłaszcza gdy zamierzamy sprzedawać swoje towary i usługi ponad granicami.
Ponosząc wydatki na uruchomienie e-sklepu, pamiętajmy też o szansie na podatkowe oszczędności, jaką daje tzw. ulga technologiczna. Pozwala ona na odliczenie od dochodu do 50 proc. wydatków poniesionych na nowe technologie, umożliwiające wytwarzanie nowych bądź udoskonalonych produktów i usług. Branża internetowa korzysta z tej ulgi, wdrażając nowoczesne systemy IT, platformy intenetowe, systemy do obsługi płatności czy nowoczesne kanały kontaktu z klientami. Jak w przypadku każdej ulgi podatkowej trzeba jednak mieć na uwadze, że jest ona obwarowana licznymi warunkami.
O ile przedsiębiorcy szybko odkryli możliwości, jakie daje Internet, organom podatkowym zajęło to nieco więcej czasu. Niemniej dziś można już złożyć deklarację podatkową, nie wychodząc z domu. Niestety fiskus nie premiuje tych, którzy korzystają z nowych technologii, mimo że odnosi z tego korzyści. Powoduje to, że podatnicy nie mają motywacji do rezygnacji z papierowych rozliczeń.
Co prawda możliwość wystawiania faktur w formie elektronicznej dano przedsiębiorcom już w 2005 r., ale restrykcyjne warunki e-fakturowania skutecznie zniechęcały firmy do przechodzenia na tę formę dokumentowania transakcji. I to mimo
że w zasadzie ma ona same zalety – pozwala oszczędzić czas, papier i miejsce (elektroniczne archiwum wiele go nie zabiera), a to wszystko przekłada się na koszty funkcjonowania firmy.
Trzeba jednak przyznać, że w innych krajach Unii Europejskiej wdrażanie e-fakturowania też nie przebiegało zbyt sprawnie. Stąd Rada Europejska postanowiła zmniejszyć wymagania stawiane przez dyrektywę. Polski ustawodawca zadziałał wyjątkowo szybko i wdrożył unijne regulacje, nie czekając na ostatnią chwilę.
Jak wskazują eksperci, jest teraz dobry moment na to, by wykorzystać szansę na optymalizację działalności firmy, jaką dają e-faktury. Tym bardziej że organy podatkowe interpretują nowe przepisy z korzyścią dla przedsiębiorców.