Nowa decyzja nie będzie odbiegać co do zasady od obecnych regulacji. Jednakże wiele szczegółowych reguł zostało zmodyfikowanych i doprecyzowanych.

Decyzja będzie miała zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do rekompensaty:

• za świadczenie UOIG, której roczna wysokość wynosi poniżej 15 mln euro;

• za świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym przez szpitale świadczące opiekę medyczną;

• za wykonywanie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, zaspokajających najważniejsze potrzeby socjalne w zakresie opieki zdrowotnej, opieki nad dziećmi, szkoleń zawodowych, dostępu do rynku pracy, budownictwa socjalnego, opieki nad słabszymi grupami społecznymi oraz włączenia społecznego tych grup;

• z tytułu świadczenia UOIG w  zakresie połączeń lotniczych i morskich z wyspami, na których średnie roczne natężenie ruchu w okresie dwóch lat obrotowych poprzedzających rok, w którym przedsiębiorstwu powierzono świadczenie usług, nie przekraczało 300 tys. pasażerów;

• z tytułu świadczenia UOIG dla lotnisk i portów, w których średnie roczne natężenie ruchu w okresie dwóch lat poprzedzających rok, w którym powierzono im świadczenie usług, nie przekraczało 200 tys. pasażerów w przypadku lotnisk i 300 tys. pasażerów w przypadku portów, o ile okres powierzenia wykonywania UOIG nie przekracza dziesięciu lat.

Decyzja wymaga, by UOIG była powierzona przedsiębiorstwu w taki sposób, aby znane były w szczególności: przedmiot i czas trwania UOIG, wykonawca usług, wskaźniki służące do obliczania rekompensaty, zasady unikania nadwyżek rekompensaty. Akt powierzenia UOIG musi także zawierać odwołanie do decyzji.

Jaka kwota

Rekompensata nie może przekraczać kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów wykonywania UOIG, przy uwzględnieniu wpływów z tej działalności i rozsądnego zysku.

Przez rozsądny zysk należy natomiast rozumieć stopę zwrotu z kapitału, jakiej oczekiwałoby typowe przedsiębiorstwo wykonujące UOIG, przy uwzględnieniu odpowiedniego poziomu ryzyka charakteryzującego przede wszystkim działalność w danym sektorze, a także rodzaj świadczonych usług. Z uwagi na to że ustalenie poziomu rozsądnego zysku na podstawie takich wytycznych daje dużą swobodę organom administracyjnym, Komisja wprowadziła w decyzji pułap zysku, który uznaje się za rozsądny w każdym przypadku.

Odniesiono go do stopy swap powiększonej o 100 punktów bazowych. Jednocześnie Komisja dopuszcza, by określenie stopy zwrotu dokonywało się nie tylko według stopy zwrotu z kapitału, ale także innych wskaźników, np. stopy zwrotu z kapitału własnego, z kapitału zaangażowanego, z aktywów, ze sprzedaży. Uzasadnione jest to tym, że UOIG mogą mieć różny charakter i nie zawsze można ustalić, ze względu na okoliczności świadczenia usług, słuszny zysk oparty jest na stopie zwrotu z kapitału.

Wyodrębnienie kosztów

W odniesieniu do przedsiębiorstw prowadzących zarówno działalność w zakresie UOIG, jak też poza nią konieczne jest księgowe wyodrębnienie kosztów i wpływów z działalności UOIG oraz pozostałej.