Krajowe i unijne przepisy dotyczące czasu pracy i prowadzenia pojazdów wymagają od kierowców rygorystycznego przestrzegania godzin przebywania za kierownicą oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków. Nie wszystko da się odczytać z tachografu. Od dzisiaj, zgodnie ze znowelizowanymi ustawami o transporcie drogowym i czasie pracy kierowców, obowiązuje jednolity formularz zaświadczenia potwierdzającego wolne dni w prowadzeniu. Pracodawca musi je wręczyć kierowcy dużego auta (ciężarówki lub autobusu) przed rozpoczęciem przewozu drogowego.
Wcześniej stosowany druk nie zawierał wszystkich danych składających się na aktywność kierowcy - mówi Tadeusz Wilk, dyrektor w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Poszczególne kraje wymagały różnego rodzaju oświadczeń uzupełniających, co sprawiało kierowcom i przewoźnikom sporo problemów.
Dotychczas pracodawca wydawał zaświadczenie na unijnym druku wtedy, gdy kierowca:
- był na zwolnieniu lekarskim,
- przebywał na urlopie wypoczynkowym,
- prowadził pojazd wyłączony z rozporządzenia 56[1/2]006/WE regulującego czas prowadzenia pojazdu lub umowy AETR regulującej przewóz towarów niebezpiecznych.
Teraz kierowca otrzyma formularz także, gdy:
- miał czas wolny od pracy (np. wolny dzień),
- robił co innego niż prowadzenie pojazdu (np. sprzątał bazę),
- pełnił dyżur poza godzinami pracy.
Zaświadczenie podpisuje zarówno przedsiębiorca jak i kierowca. Co ma zrobić szofer, któremu wolny dzień wypadł za granicą, tysiąc kilometrów od bazy?
Powinien to odnotować tak jak zdarzenie nadzwyczajne na wykresówce tachografu analogowego lub na wydruku z cyfrowego - mówi Renata Strachowska, dyrektor Departamentu Prawnego w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego. - Gdy dojedzie do bazy zwierzchnik uwzględni te przerwę w wydanym zaświadczeniu i wszystko będzie w porządku.
Formularz zaświadczenia w jęz. polskim dostępny jest w Internecie pod adresem:
http://ec.europa.eu/transport/road/social_provisions/doc/forms/attestation_of_activities_pl.doc
Czytaj również:
Zobacz serwis:
Kadry i płace » Czas pracy » Kierowcy
Jakie przerwy określa tachograf, a jakie zaświadczenie - przeczytacie Państwo w jutrzejszym Prawie i Praktyce.