Krajowe i unijne przepisy dotyczące czasu pracy i prowadzenia pojazdów wymagają od kierowców rygorystycznego przestrzegania godzin przebywania za kierownicą oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków. Nie wszystko da się odczytać z tachografu. Od dzisiaj, zgodnie ze znowelizowanymi ustawami o transporcie drogowym i czasie pracy kierowców, obowiązuje jednolity formularz zaświadczenia potwierdzającego wolne dni w prowadzeniu. Pracodawca musi je wręczyć kierowcy dużego auta (ciężarówki lub autobusu) przed rozpoczęciem przewozu drogowego.

Wcześniej stosowany druk nie zawierał wszystkich danych składających się na aktywność kierowcy - mówi Tadeusz Wilk, dyrektor w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.  Poszczególne kraje wymagały różnego rodzaju oświadczeń uzupełniających, co sprawiało kierowcom i przewoźnikom sporo problemów.

Dotychczas pracodawca wydawał zaświadczenie na unijnym druku wtedy, gdy kierowca:

- był na zwolnieniu lekarskim,

- przebywał na urlopie wypoczynkowym,

- prowadził pojazd wyłączony z rozporządzenia 56[1/2]006/WE regulującego czas prowadzenia pojazdu lub umowy AETR regulującej przewóz towarów niebezpiecznych.

Teraz kierowca otrzyma formularz także, gdy:

- miał czas wolny od pracy (np. wolny dzień),

- robił co innego niż prowadzenie pojazdu (np. sprzątał bazę),

- pełnił dyżur poza godzinami pracy.

Zaświadczenie podpisuje zarówno przedsiębiorca jak i kierowca. Co ma zrobić szofer, któremu wolny dzień wypadł za granicą, tysiąc kilometrów od bazy?

Powinien to odnotować tak jak zdarzenie nadzwyczajne na wykresówce tachografu analogowego lub na wydruku z cyfrowego - mówi Renata Strachowska, dyrektor Departamentu Prawnego w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego.  - Gdy dojedzie do bazy zwierzchnik uwzględni te przerwę w wydanym zaświadczeniu i wszystko będzie w porządku.

Formularz zaświadczenia w jęz. polskim dostępny jest w Internecie pod adresem:

http://ec.europa.eu/transport/road/social_provisions/doc/forms/attestation_of_activities_pl.doc

Czytaj również:

Zobacz serwis:

Kadry i płace » Czas pracy » Kierowcy

 

Jakie przerwy określa tachograf, a jakie zaświadczenie  - przeczytacie Państwo w jutrzejszym Prawie i Praktyce.