[b] Wynajmuję lokal w pasażu centrum handlowego o powierzchni 35 metrów kwadratowych. Mam jedną pracownicę, która pali papierosy i twierdzi, że muszę zorganizować dla niej miejsce do palenia. Dyrektor marketu zabronił korzystać z palarni osobom spoza jego personelu.
W swoim pomieszczeniu nie mam możliwości wyodrębnienia miejsca na palarnię. Czy faktycznie mam jakieś obowiązki wobec palącej pracownicy?[/b]
W świetle znowelizowanej ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych ([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=353669]nowelizacja w DzU z 2010 r. nr 81, poz. 529[/link], dalej ustawa tytoniowa), która obowiązuje od 15 listopada br., żądanie pracownika zorganizowania miejsca do palenia nie ma podstaw prawnych. Pracodawca może jednak starać się ustalić warunki korzystania na określonych zasadach (np. odpłatnie) z palarni należącej do innego pracodawcy (marketu).
Wolno mu również zezwolić pracownikowi, aby palił poza pomieszczeniami zakładu pracy (na zewnątrz budynku).
Bo choć nowelizacja ustawy tytoniowej zniosła obowiązek tworzenia palarni przez pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników, to nadal zabrania używania tytoniu w pomieszczeniach zakładu pracy (art. 5 ustawy).
[i]Autor jest starszym spesjalistą z Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy[/i]