Według fiskusa tak, gdyż nie jest to świadczenie rzeczowe przyznane zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy.
[srodtytul]Czego dotyczy zwolnienie[/srodtytul]
Art. 21 ust. 1 pkt 11 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=346580]ustawy o PIT[/link] zwalnia z opodatkowania świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za nie, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy (bhp), jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.
Organy podatkowe zgadzają się, aby do świadczeń rzeczowych przysługujących pracownikowi na podstawie przepisów o bhp zaliczyć również soczewki kontaktowe, ale tylko pod pewnymi warunkami.
[srodtytul]Wyjaśnienia resortu pracy[/srodtytul]
Fiskus posiłkuje się tu wyjaśnieniami [b]Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (zob. pismo ministra finansów z 27 lipca 2009 r., DD3/066/46/CRS/09/586)[/b].
Wynika z nich, że pracodawca może być zobowiązany na podstawie przepisów o bhp do zapewnienia pracownikowi soczewek kontaktowych, a nie okularów korekcyjnych.
Jest tak, gdy lekarz specjalista, w wyniku badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, zalecił stosować przy obsłudze monitora zamiast okularów soczewki kontaktowe, bo przy danej wadzie wzroku pracownika nie jest możliwe skorygowanie wzroku za pomocą okularów.
Organy podatkowe podają dwa przykłady takich sytuacji:
1) różnica wady wzroku między jednym okiem a drugim jest większa niż 4 dioptrie (wada w jednym oku jest duża, a w drugim mała lub jej wcale nie ma),
2) duży astygmatyzm wzroku.
W tego typu sytuacjach soczewki kontaktowe przeznaczone – zgodnie z zaleceniem lekarza – do korekty wzroku pracownika przy obsłudze monitora spełniają ten sam cel co okulary korygujące wzrok i wówczas pracodawca powinien je pracownikowi zapewnić.
[srodtytul]Nie dla świadczeń pieniężnych[/srodtytul]
Zatem zgodnie ze stanowiskiem fiskusa zwolnienie z PIT jest ograniczone do sytuacji, kiedy z zaleceń lekarza wynika, że soczewki kontaktowe są lepszym środkiem ochrony zdrowia od okularów korekcyjnych.
Zwolnienie nie ma jednak zastosowania, gdy pracownik kupił soczewki kontaktowe, a następnie otrzymał zwrot wydanych pieniędzy od pracodawcy.
Potwierdza to [b]interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 30 września 2010 r. (IPPB2/415-599/10-4/MK1)[/b].
Dotyczyła następującej sytuacji. Pracodawca na podstawie § 8 ust. 2 rozporządzenia z 1 grudnia 1998 r. zwraca pracownikom wydatki na zakup okularów do wykonywania pracy przy monitorze ekranowym, jeżeli zalecenie ich stosowania wyda lekarz w czasie badań profilaktycznych.
Od tego nie potrąca zaliczki na PIT, ponieważ jego zdaniem świadczenie jest objęte zwolnieniem zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT. Procedurę zwrotu wydatków pracownikom reguluje uchwała zarządu. Część pracowników pracujących przy monitorach ekranowych zamierza używać szkieł kontaktowych. Pracodawca zapytał się więc o konsekwencje podatkowe zwrotu poniesionych przez nich wydatków na szkła kontaktowe.
Prawdopodobnie ku swojemu zaskoczeniu dowiedział się, że zdaniem izby zwolnienie z PIT nie ma zastosowania, i to zarówno gdy chodzi o zwrot pieniędzy wydatkowanych na okulary, jak i na soczewki kontaktowe. Fiskus uznał, że nie jest to świadczenie rzeczowe, czego wymaga art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT.
Wolna od podatku jest wyłącznie wartość świadczenia rzeczowego, jakie pracownik otrzyma od pracodawcy, a nie kwota, jaką ten wypłaci pracownikowi tytułem zwrotu kosztów zakupu okularów korekcyjnych czy soczewek kontaktowych na podstawie faktury wystawionej na pracownika.
[ramka][b]BHP na stanowiskach z monitorami [/b]
Art. 237[sup]15[/sup] § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B5E347C50E4D2860978BAD3D891C7A48?n=1&id=76037&wid=337521]kodeksu pracy[/link] mówi, że minister pracy i polityki socjalnej w porozumieniu z ministrem zdrowia i opieki społecznej określi, w drodze rozporządzenia, ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące prac wykonywanych w różnych gałęziach pracy.
Na tej podstawie zostało wydane rozporządzenie z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na takich stanowiskach profilaktyczną opiekę zdrowotną, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Także okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego (§ 8 rozporządzenia). [/ramka]
[i]Tomasz Król prawnik w kancelarii welsyng.pl[/i]