Limity ustalają rady gmin po zasięgnięciu opinii zrzeszeń miejscowych taksówkarzy i organizacji konsumenckich. Limit na dany rok jest ustalany do 30 listopada roku poprzedniego (można też zadecydować o rezygnacji z limitu). Jeżeli rada nic nie zmieni, to pozostaje dotychczasowa liczba licencji.

[b]Udziela się ich według kolejności złożenia wniosków w gminie. Posiadacze licencji muszą prowadzić działalność gospodarczą[/b]. Od decyzji o przyznaniu ich bądź odmowie przysługuje przedsiębiorcy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego.

[srodtytul]Dobra reputacja[/srodtytul]

Zanim przyszły taksówkarz uzyska licencję, musi spełnić sporo wymagań. Przede wszystkim – wymóg dobrej reputacji. To znaczy, że nie może być skazany (prawomocnym wyrokiem) za przestępstwa umyślne karnoskarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, wiarygodności dokumentów lub środowisku, warunkom pracy i płacy albo innym przepisom dotyczącym wykonywania zawodu.

Nie może też być wydany wobec niego zakaz wykonywania działalności w zakresie transportu drogowego. Jeżeli jest to spółka, wymóg ten dotyczy członków zarządu lub osób zarządzających nimi.

Przedsiębiorca musi też mieć tytuł prawny do dysponowania pojazdami samochodowymi spełniającymi odpowiednie wymagania techniczne (określone w prawie o ruchu drogowym), którymi przewozy mają być wykonywane.

[srodtytul]Poznaj miasto i przepisy[/srodtytul]

Przedsiębiorca samodzielnie wykonujący działalność oraz zatrudnieni przez niego kierowcy muszą ukończyć szkolenie i zdać egzamin w zakresie transportu drogowego taksówką. Alternatywnie muszą się wykazać co najmniej pięcioletnią praktyką, przy czym przerwa (zależna od kierowcy) nie może być dłuższa niż pół roku.

Zasady szkolenia określa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=89A9FF00DCA00E721B355295E77196C9?id=164079]rozporządzenie ministra infrastruktury z 7 lutego 2002 r. w sprawie programu szkolenia, wzoru zaświadczenia oraz wysokości opłat za szkolenie i egzaminowanie w zakresie transportu drogowego taksówką (DzU z 15 lutego 2002 r. nr 12, poz. 118)[/link].

Zgodnie z nim sama nauka trwa 28 godzin. Obejmuje tematy związane z przepisami o transporcie i ruchu drogowym, taksometrach oraz prawie przewozowym. Kilka godzin [b]kierowcy szkolą się też w znajomości prawa miejscowego. Muszą się też zaznajomić z topografią miejscowości i dowiedzieć się o usytuowaniu zabytków, obiektów gastronomicznych, wypoczynkowych i rekreacyjnych.[/b]

Poznają również najważniejsze zagadnienia z prawa pracy, bhp, podatków i zasad kontroli oraz dowiadują się, jak kulturalnie obsłużyć pasażera. Nabyte umiejętności potwierdza zdany egzamin.

[srodtytul]W granicach administracyjnych[/srodtytul]

Taksówkarz generalnie wykonuje usługi w gminie (lub kilku gminach mających porozumienie), w której uzyskał licencję. Wydaje ją wójt, burmistrz bądź prezydent miasta.

Może jednak zawieźć klienta poza ten obszar czy przywieźć kogoś z powrotem. Może też wykonać usługę, gdy zamówienie złożył klient z innej gminy. Nie wolno mu jednak oczekiwać na postoju taksówek na nowych klientów poza wyznaczonym licencją terenem.

[srodtytul]Pamiętaj o zmianach[/srodtytul]

Przypominamy, że taksówkarz musi zgłaszać na piśmie zmiany danych nie później niż w ciągu 14 dni od ich powstania. Dotyczy to m.in. zawieszania działalności na dłużej niż sześć miesięcy, utraty ważności dokumentów lub danych zawartych w licencji.

Musi też pamiętać o zmianie licencji wraz ze zmianą pojazdu (do dokumentu wpisywane jest konkretne auto). Jeśli tego nie zrobi i zostanie zatrzymany w innym samochodzie niż wpisany do licencji, to grozi mu 3 tys. zł kary.

[srodtytul]Ile to kosztuje[/srodtytul]

Za uzyskanie licencji na krajowy transport drogowy osób taksówką przedsiębiorca musi zapłacić:

- 200 zł: za licencję na dwa – 15 lat,

- 250 zł: za licencję na 16 – 30 lat,

- 300 zł: za licencję na 31 – 50 lat.

Za wymianę licencji (w przypadku zmiany danych zawartych w licencji) opłata wynosi 30 zł.

[ramka][b]Z jakimi dokumentami do gminy[/b]

[b]Osoba występująca o licencję na taksówkę powinna złożyć wniosek oraz przedłożyć:[/b]

- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną lub odpis z Krajowego Rejestru Sądowego dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej,

- kserokopię zaświadczenia o nadaniu numeru NIP,

- kserokopię zaświadczenia o nadaniu numeru REGON,

- zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego stwierdzające niekaralność przedsiębiorcy,

- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie transportu drogowego taksówką potwierdzonego zdanym egzaminem lub wykazanie się co najmniej pięcioletnią nieprzerwaną praktyką w zakresie wykonywania tego transportu (jeżeli wystąpi przerwa, nie może być dłuższa niż sześć kolejnych miesięcy),

- kserokopię prawa jazdy,

- kserokopię orzeczenia lekarskiego i psychologicznego (w przypadku zatrudnienia kierowców przedsiębiorca składa oświadczenie, że spełniać oni będą wymagania określone w ustawie o transporcie drogowym i prawie o ruchu drogowym),

- kserokopię dowodu rejestracyjnego pojazdu

– krajowego dokumentu dopuszczającego pojazd do ruchu, z wpisem potwierdzającym przystosowanie pojazdu do ruchu drogowego jako taksówka, a jeżeli przedsiębiorca nie jest właścicielem pojazdu – również dokument stwierdzający prawo do dysponowania nim,

- kserokopię świadectwa legalizacji taksometru.

Niektóre gminy dodają jeszcze swoje wymagania.[/ramka]

[ramka][b]Co wyróżnia taksówki[/b]

Przewozów ludzi autami osobowymi mogą dokonywać nie tylko taksówkarze, ale i firmy dysponujące licencjami na transport drogowy osób. Dlatego warto wiedzieć, jakie są między nimi róźnice.

- Licencję na takie przewozy może dostać tylko osoba przeszkolona, która zdała egzamin w zakresie transportu drogowego taksówką, a więc m.in. zna dobrze topografię miejscowości, w której pracuje. Pod pewnymi warunkami może ją mieć także osoba, która ma co najmniej pięcioletnią praktykę taksówkarską.

- Taksówkarz i jego kierowcy nie mogą być skazani za określone rodzaje przestępstw oraz muszą mieć zaświadczenie o ukończeniu szkolenia taxi.

- Maksymalną stawkę za przewozy ustalają władze miasta (gminy).

- Taksówkarze mają obowiązek używać w aucie taksometru (zalegalizowanego i połączonego z kasą fiskalną), takiego wymogu nie mają przewoźnicy osób.

- Pojazd jest odpowiednio oznakowany – sposób oznakowania ustalają zazwyczaj samorządy; na masce jest numer nadany przez gminę, także często nazwa i telefon przedsiębiorcy albo logo korporacji, w której jest zrzeszony (może tam być też adres), a na dachu pojazdu lampa z napisem.

To odróżnia (a przynajmniej powinno) taksówki od tzw. przewozu osób wykonywanego na podstawie licencji na transport drogowy osób. [/ramka]