Za trzy tygodnie wystartuje piąty konkurs dla firm, w którym można się ubiegać o granty na projekty internetowe (jeden odbył się w 2008 r., a trzy w 2009 r.).
O pieniądze na „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej” (działanie 8.1 programu „Innowacyjna gospodarka”) tak jak dotychczas będą mogli się starać mikroprzedsiębiorcy lub małe firmy mające siedzibę w Polsce. Przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi muszą spełnić jeszcze jeden dodatkowy warunek: prowadzić działalność gospodarczą nie dłużej niż rok od dnia jej rejestracji.
[srodtytul]Na rozpoczęcie przygody z rynkiem[/srodtytul]
O unijne dofinansowanie mogą wystąpić przedsiębiorcy, którzy mają pomysł na biznes polegający na świadczeniu e-usług. Projekty mogą obejmować wytworzenie produktów cyfrowych koniecznych do świadczenia takiej usługi. Pieniędzmi można sfinansować przygotowanie, wdrożenie i świadczenie e-usług.
Wybrane projekty dostaną wsparcie finansowe na okres nie dłuższy niż 24 miesiące. Eksperci z firm doradczych podkreślają, że granty te są dobrym sposobem na promocję przedsiębiorczości wśród młodych.
– To pieniądze na rozpoczęcie przygody z rynkiem w e-biznesie – tłumaczy Michał Gwizda z firmy doradczej Accreo Taxand.
[srodtytul]Budżet konkursu[/srodtytul]
W ubiegłym tygodniu na spotkaniu instytucji zajmujących się e-dotacjami ze strony Ministerstwa Rozwoju Regionalnego padła propozycja, aby na tegoroczny konkurs przeznaczyć 300 mln zł.
Jeśli resort rozwoju przekona do swego pomysłu Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (instytucja wdrażająca działanie 8.1 PO IG i organizator naboru wniosków), będzie to największa kwota jednorazowo przeznaczona na projekty internetowe.
– Tak duża pula środków to swego rodzaju zadośćuczynienie dla przedsiębiorców za to, że w tym roku odbędzie się tylko jeden nabór e-projektów – tłumaczy Waldemar Sługocki, wiceminister rozwoju regionalnego.
Pierwotnie miały być dwa konkursy. Pozostałe środki, ok. 446 mln zł, resort rozwoju zamierza rozdysponować w dwóch konkursach w 2011 r.
[srodtytul]Nowe zasady oceny[/srodtytul]
Dotychczas przy wyborze e-projektów obowiązywały zerojedynkowe kryteria merytoryczne; przyznawano więc albo ocenę 0, albo 1. Teraz oprócz tego będą cztery kryteria merytoryczne fakultatywne.
Pierwsze kryterium dotyczy przychodów ze sprzedaży powierzchni reklamowych. Przychody te nie powinny być czynnikiem decydującym o rentowności projektu.
Kolejne dwa kryteria odnoszą się do świadczenia zaawansowanych e-usług odbiorcom nie tylko krajowym, ale i zagranicznym. Natomiast według czwartego kryterium podstawowa funkcjonalność planowanej e-usługi powinna odpowiadać wolnej niszy rynkowej. Dodatkowo ma być wprowadzone kryterium rozstrzygające, którym będzie wskaźnik efektywności ekonomicznej projektu.
Nowe kryteria wprowadzono dlatego, że w ostatnim ubiegłorocznym konkursie ostatecznie decydowała nie wartość merytoryczna przedsięwzięcia, ale moment złożenia wniosku. Stało się tak, bo wartość pozytywnie ocenionych projektów ponadtrzykrotnie przekroczyła dostępne środki (135 mln zł).
Choć pulę zwiększono o 98 mln zł, i tak wielu przedsiębiorców, którzy stali w długich kolejkach, nie otrzymało dotacji. Ostatecznie o jej przyznaniu decydowała data wpływu wniosku. Dofinansowano tylko te, które zostały złożone w dwóch pierwszych dniach naboru.
Przedsiębiorcy byli bardzo niezadowoleni z takiego obrotu sprawy. Pisali listy protestacyjne do premiera i posłów. W efekcie resort rozwoju regionalnego nakazał eliminację tzw. kryterium czasu i zastąpienie go kryteriami merytorycznymi, które umożliwią przyznanie projektom dodatkowych punktów. Jak zapewniają urzędnicy, w zbliżającym się konkursie o przyznaniu dofinansowania nie zdecyduje już moment wpływu wniosku.
[ramka][b]Nabór wniosków[/b]
[b]Wnioski o dofinansowanie e-projektów można składać od 30 lipca do 30 września 2010 r.[/b]
- W przeciwieństwie do wcześniejszych konkursów teraz [b]należy to zrobić za pośrednictwem Internetu przez tzw. generator wniosków[/b] znajdujący się na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
- Jeśli firma dysponuje kwalifikowanym podpisem elektronicznym, cała procedura zakończy się w Internecie. Jeżeli firma takiego podpisu nie ma, będzie musiała wysłać podpisany wydruk wniosku do właściwej terytorialnie regionalnej instytucji finansującej (np. przedsiębiorca z województwa dolnośląskiego – do Wrocławskiej Agencji Rozwoju Regionalnego).
- Szczegóły dotyczące konkursu, w tym jego regulamin, będą podane w ogłoszeniu o naborze wniosków. Zostanie ono opublikowane [b]15 lipca 2010 r.[/b] na stronie [link=http://www.parp.gov.pl]www.parp.gov.pl[/link].[/ramka]
[ramka][b]Kryteria: spełnia – nie spełnia[/b]
- przedmiot projektu jest zgodny z celami programu „Innowacyjna gospodarka” oraz celami działania 8.1 tego programu,
- projekt jest zgodny ze zdefiniowanymi potrzebami zidentyfikowanej grupy odbiorców,
- projekt polega na przygotowaniu, wdrożeniu i świadczeniu e-usług,
- przedstawiono koncepcję promocji e-usługi wśród potencjalnych odbiorców,
- wnioskodawca zapewnia trwałość rezultatów projektu przez minimum trzy lata od zakończenia projektu,
- planowane wydatki są kwalifikowalne w ramach działania, uzasadnione, racjonalne i adekwatne do zakresu i celów projektu,
- środki będą wykorzystane w sposób efektywny (relacja nakład/rezultat),
- projekt jest wykonalny technicznie i finansowo, a jego przebieg rzeczowo-finansowy jest czytelny, szczegółowy i możliwy do wykonania,
- wskaźniki produktu i rezultatu są: obiektywnie weryfikowalne, odzwierciedlające założone cele projektu, adekwatne dla danego rodzaju projektu, realne do osiągnięcia. [/ramka]
[ramka][b]Ważne względy merytoryczne [/b]
- przychody ze sprzedaży powierzchni reklamowych nie stanowią czynnika decydującego o rentowności projektu,
- e-usługa będzie świadczona zarówno dla odbiorców krajowych, jak i zagranicznych,
- projekt polega na przygotowaniu, wdrożeniu i świadczeniu zaawansowanych e-usług o znaczeniu krajowym lub międzynarodowym,
- podstawowa funkcjonalność planowanej e-usługi odpowiada na niezagospodarowaną dotychczas niszę rynkową przez zaspokajanie zasadniczej potrzeby grupy docelowej, która nie może być zaspokojona przez inne usługi lub produkty aktualnie dostępne na rynku.
[b]Dzięki tym kryteriom możliwa będzie ocena punktowa; maksymalnie projekt może dostać 100 pkt.[/b][/ramka]
[ramka][b]Sfinansowane inwestycje – przykłady[/b]
- Portal e-testy.pl – budowa bazy i sprzedaż cyfrowych systemów e-nauczania na poziomie gimnazjum
- Zarządzanie i kierowanie karierą freelancerów IT
- Społecznościowo-informacyjny portal motoryzacyjny Pojazdy.pl
- Portal iPrawnik, nowa e-usługa na polskim rynku
- Internetowa przymierzalnia ubrań i okularów
- Wirtualny sommelier – stworzenie e-usług i produktów cyfrowych w oparciu o platformę lifestylową
- Internetowy system zarządzania praktyką weterynaryjną z ogólnopolską bazą danych, e-książeczka zdrowia oraz multimedialny portal dla miłośników psów i kotów
- Internetowy serwis poświęcony korepetycjom online [/ramka]