Newralgiczne daty to 10, 15 i 31 marca.

[srodtytul]10 marca [/srodtytul]

[b]>> Do tego dnia zakłady przetwarzania przekazują zaświadczenia o zebranym sprzęcie.[/b] Obowiązek wynika z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5567EC46A4A8311DBF6C13BA26774A5E?id=179163]ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU z 2005 r. nr 180, poz. 1495 ze zm.)[/link]

Prowadzący zakład przetwarzania wystawia zaświadczenie dla organizacji odzysku sprzętu lub wprowadzającego, z którymi zawarł umowę.

Obejmuje ono informacje za półrocze – w marcu 2010 r. za II półrocze 2009 r. Informacje powinny być zgodne z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0C5206A601FE092F597065CDCC4E9501?id=320455]rozporządzeniem w sprawie wzoru zaświadczenia o zużytym sprzęcie (DzU z 2009 r. nr 122, poz. 1017).[/link]

Zakład przetwarzania przesyła je dodatkowo do głównego inspektora ochrony środowiska (GIOŚ).

[srodtytul]15 marca[/srodtytul]

[b]>> Przedsiębiorcy składają do GIOŚ sprawozdania związane ze zużytym sprzętem za II półrocze poprzedniego roku.[/b]

Robią to na podstawie ustawy o zużytym sprzęcie oraz kilku rozporządzeń, m.in. wprowadzający – na podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=66C21F7882DE638A368F12ECFDEC7C7F?id=316534]rozporządzenia w sprawie wzorów sprawozdań o zużytym sprzęcie (DzU z 2009 r. nr 102, poz. 856 ze zm.)[/link], a zbierający – na podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=226EFCE0975E3B2E822024BA9DD35546?id=313118]rozporządzenie w sprawie wzoru sprawozdania o masie zebranego i przekazanego do prowadzącego zakład przetwarzania zużytego sprzętu (DzU z 2009 r. nr 81, poz. 682)[/link].

Obowiązki dotyczą: wprowadzających (sprawozdanie OŚ-SEE 2), zbierających, prowadzących zakłady przetwarzania, prowadzących działalność w zakresie recyklingu lub w zakresie innych niż recykling procesów odzysku.

[b]>> W tym samym terminie wprowadzający sprzęt składają też do GIOŚ:[/b]

[b]– roczne sprawozdanie (OŚ-SEE 3) [/b]związane z wprowadzonym i zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, a także o osiągniętych poziomach zbierania, odzysku i recyklingu (na podstawie wymienionego wcześniej rozporządzenia opublikowanego w DzU z 2009 r. nr 102, poz. 856 ze zm.),

[b]– wykaz zakładów przetwarzania, z których prowadzącymi zawarli umowy[/b] – wzór formularza jest w rozporządzeniu w sprawie wzoru wykazu zakładów przetwarzania zużytego sprzętu (DzU z 2009 r. nr 94, poz. 783),

[b]– roczne sprawozdanie (na formularzu OŚ-SEE 1) o wysokości należnej opłaty produktowej[/b], z podziałem na poszczególne grupy sprzętu, o ile nie osiągnęli wymaganego poziomu zbierania, odzysku i recyklingu odpadów sprzętu i nie mają podpisanej umowy z organizacją odzysku.

[srodtytul]31 marca[/srodtytul]

[b]>> Do tego dnia eksporterzy i importerzy chemikaliów informują inspektora do spraw substancji i preparatów chemicznych o wielkości eksportu i importu chemikaliów [/b](także zawartych w preparatach i wyrobach) w poprzednim roku.

Te, o które chodzi, wymienia załącznik I do rozporządzenia 689/2008/WE dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów.

Obowiązek wynika też z art. 34c [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=58946C3BB3D2A5EB0211A65357A60030?id=324437]ustawy o substancjach i preparatach chemicznych (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 152, poz. 1222)[/link].

[b]>> W tym samym terminie duża grupa firm składa do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska skomplikowane sprawozdania roczne „PRTR” o przekroczeniach obowiązujących wartości zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza, wody i gleby[/b] (również w czasie awarii), a także przekazywania ścieków do oczyszczalni oraz transferów niektórych odpadów.

Rozliczyć się muszą firmy prowadzące instalacje wymagające pozwolenia zintegrowanego, ale także m.in: eksploatujący niektóre młyny węglowe, zajmujący się górnictwem podziemnym i związaną z tym działaln górnictwem ością, odkrywkowym, niektóre z kamieniołomów, oczyszczalnie ścieków komunalnych i przemysłowych, większe zakłady zajmujące się chemiczną konserwacją drewna i produktów drewnopochodnych, większe intensywne akwakultury oraz instalacje do budowania i malowania lub usuwania farby ze statków powyżej 100 m długości. Szczegółów trzeba szukać m.in. w art. 236a – 236d prawa ochrony środowiska.

[b]>> Koniec I kwartału to również termin przesyłania sprawozdań dotyczących fluorowanych gazów cieplarnianych[/b] (stosowanych w klimatyzacji, chłodnictwie, urządzeniach elektrycznych, piankach i aerozolach itp.).

Dokumenty, których wzory określone są w załączniku do rozporządzenia nr 1493/2007/WE, przesyła się do komisji UE i do Biura Ochrony Warstwy Ozonowej.

[b]>> Do tego samego dnia przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu składają do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wnioski o dopłatę do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji[/b].

Robią to na podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C3F773602143FD43A9486E12685D4180?id=176703]ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (DzU z 2005 r. nr 25, poz. 202 ze zm.)[/link] oraz prawa ochrony środowiska.

[b]>> O marcowych obowiązkach muszą pamiętać producenci i importerzy samochodów, którzy:[/b]

– przesyłają do GIOŚ roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów. Wzór druku jest w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CEBD0B3056509B5580AC4C494E7EDC7C?id=178089]rozporządzeniu w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów (DzU z 2005 r. nr 109, poz. 917 ze zm.)[/link].

– na rachunek NFOŚiGW przesyłają w tym samym terminie opłatę za brak sieci zbierania.

[b]>> Zapłacić muszą też ci, którzy nie osiągnęli wymaganego poziomu zbierania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Wpłaty dokonują do końca marca na odrębny rachunek Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. [/b]

Stosują przy tym druk z rozporządzenia w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej dla sprzętu (DzU z 2009 r. nr 94, poz. 784).

[b]>> Także do końca marca przedsiębiorcy składają marszałkowi województwa roczne zbiorcze zestawienie danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania odpadów. [/b]

Te obowiązki dotyczą:

– posiadaczy odpadów prowadzących ich ewidencję,

– wytwórców (oprócz wytwórców odpadów komunalnych),

– zbierających (czyli też sklepów ze sprzętem elektrycznym i elektronicznym),

– prowadzących odzysk i unieszkodliwianie.

Firmy przekazują wymagane przepisami informacje zgodnie z rozporządzeniem w sprawie zakresu informacji oraz wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawień danych (DzU z 2007 r. nr 101, poz. 686).

[b]>> Koniec marca to ostatni moment na złożenie rocznych sprawozdań o masie opakowań i o przestrzeganiu ograniczeń sumy niektórych metali.[/b]

Producenci opakowań składają druk OPAK-1, ich importerzy OPAK-2, a eksporterzy opakowań bądź produktów paczkowanych – OPAK-3.

Przykładowe są w rozporządzeniu w sprawie wzorów formularzy służących do składania rocznych sprawozdań o masie wytworzonych, przywiezionych z zagranicy oraz wywiezionych za granicę opakowań (DzU z 2005 r. nr 4, poz. 30).

Zawartość metali ciężkich określa się na podstawie rozporządzenia w sprawie zawartości ołowiu, kadmu, rtęci i chromu sześciowartościowego w opakowaniach (DzU z 2002 r. nr 241, poz. 2095).

[b] >> 31 marca upływa też termin składania sprawozdań z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=724D610D255D57A0F966E651CF8CF9FA?id=185746]ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 90, poz. 607 ze zm.)[/link][/b]

Przedsiębiorcy niemający podpisanej umowy z organizacją odzysku przesyłają je marszałkowi województwa.

Chodzi o sprawozdania o:

– masie opakowań, w których wprowadzili do kraju produkty,

– masie lub ilości wprowadzonych do kraju niektórych innych produktów (opony, oleje smarowe, baterie i akumulatory),

– masie odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych,

– masie lub ilości odzyskanych i poddanych recyklingowi odpadów poużytkowych,

– osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu,

– wysokości należnej opłaty produktowej (jeśli firma nie osiągnęła wymaganych poziomów odzysku bądź recyklingu).