Fundusze unijne mogą się przede wszystkim kojarzyć z możliwościami uzyskania dotacji na inwestycje materialne. Rozbudowa przedsiębiorstwa, zakup nowych linii technologicznych, wprowadzenie rozwiązań służących ochronie środowiska rzeczywiście pozostają w sferze ich zainteresowania. Dlatego przedsiębiorcy mogą realizować takie projekty, korzystając z odpowiednich programów regionalnych lub „Innowacyjnej gospodarki”.

Ale inwestycje to także rozwój zasobów ludzkich, czyli szkolenie pracowników i podnoszenie ich kwalifikacji. Dlatego na tego typu projekty też można uzyskać wsparcie. Przecież dynamicznie zmieniający się rynek oczekuje nowych, lepszych, tańszych i nowocześniejszych produktów. To samo dotyczy świadczenia usług, których odbiorcy stają się coraz bardziej wymagający. Produkcja lub świadczenie na najwyższym poziomie wspomnianych usług mogą zapewnić tylko osoby odpowiednio do tego przygotowane.

Inwestycja w nowe technologie lub informatyzację firmy, czyli te projekty, które można uznać za tzw. twarde inwestycje, także wymagają pracowników, którzy będą w stanie obsłużyć nowoczesne maszyny i urządzenia. Co istotne, a może czasem niedoceniane, wysłanie pracowników na szkolenia przyczynia się również do zacieśnienia relacji pracownik – firma, często zwiększając motywację do pracy i stopień utożsamiania się z miejscem pracy.

[srodtytul]Zorganizuj szkolenie[/srodtytul]

Jedną z możliwości, jakie daje program „Kapitał ludzki” (KL), jest dofinansowanie szkoleń.

[b]Środki programu mogą zostać przeznaczone na przygotowanie projektów skierowanych zarówno do kadry zarządzającej, jak i do etatowych pracowników.[/b]

Można organizować szkolenia ogólne albo dostosowane do specyfiki konkretnej firmy lub nawet konkretnego stanowiska pracy (tzw. szkolenia specjalistyczne). Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 800/2008 (DzUrz UE L 214 z 9 sierpnia 2008 r.), które reguluje m.in. zasady udzielania pomocy publicznej na szkolenia, definiuje te pojęcia następująco:

- szkolenie ogólne oznacza szkolenie polegające na przekazywaniu wiedzy, która nie jest wyłącznie lub głównie związana z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracownika w przedsiębiorstwie, oraz umiejętności, które można wykorzystać w innym przedsiębiorstwie lub obszarze zatrudnienia,

- szkolenie specjalistyczne oz-nacza szkolenie polegające na przekazywaniu wiedzy głównie i bezpośrednio związanej z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracownika w przedsiębiorstwie oraz na przekazywaniu umiejętności, których wykorzystanie w innym przedsiębiorstwie lub obszarze zatrudnienia jest możliwe tylko w ograniczonym stopniu lub w ogóle nie jest możliwe.

Przykładowo nauka obsługi popularnego pakietu office będzie uznana za szkolenie ogólne. Uzyskaną wiedzę pracownik będzie mógł bowiem wykorzystywać w przyszłości także na innych stanowiskach pracy, a nawet w innym przedsiębiorstwie. Gdyby jednak w tej samej firmie został zainstalowany program komputerowy stworzony specjalnie na jej zamówienie i potrzeby, szkolenie z jego obsługi będzie miało charakter specjalistyczny. Tak zdobyta wiedza nie będzie mogła być wykorzystana w innym miejscu pracy. Szkoleniem ogólnym może być nauka języków obcych (można je wykorzystać na wielu płaszczyznach), podczas gdy kurs obsługi wózka widłowego będzie szkoleniem specjalistycznym.

Podział ten ma daleko idące konsekwencje, jeśli chodzi o poziom dostępnego dofinansowania. [b]Ogólna zasada jest taka, że fundusze unijne w wyższym stopniu dotują szkolenia ogólne. Ponadto poziom wkładu unijnego zależy od wielkości firmy[/b]. I tak dla szkoleń ogólnych podstawowy poziom wynosi 60 proc., a dla specjalistycznych 25 proc. W przypadku firmy średniej wielkości poziomy te mogą zostać zwiększone o 10 punktów procentowych, natomiast w przypadku mikro- i małych przedsiębiorstw o 20 punktów procentowych. Ponadto w przypadku zorganizowania kursu dla pracownika znajdującego się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub osoby niepełnosprawnej poziom dotacji także może zostać zwiększony o 10 punktów procentowych. Ale uwaga: w żadnym razie poziom dotacji nie może przekroczyć 80 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych.

[ramka][b]Przykład[/b]

Firma organizuje dla swoich przedstawicieli handlowych kurs negocjacji i zasad savoir-vivre’u. Koszt takiego projektu to 250 tys. zł (dla ułatwienia przyjmijmy, że są to wydatki kwalifikowane). W przypadku małej firmy jej udział własny wyniesie więc 50 tys. zł. Resztę sfinansuje budżet unijny i polski (80 proc. kosztów). W przypadku średniej firmy jej wkład będzie stanowił 75 tys. zł (30 proc.), natomiast duże przedsiębiorstwo ze środków własnych będzie musiało wyłożyć 100 tys. zł (40 proc.).[/ramka]

[srodtytul]Pensja wykładowcy[/srodtytul]

Zakres tzw. wydatków kwalifikowanych, czyli tych, które mogą zostać objęte dofinansowaniem, jest dla programu KL bardzo szeroki. Ogólne zasady w tym zakresie wyznaczają wytyczne ministra rozwoju regionalnego. Dokument można pobrać ze strony www.mrr.gov.pl. Zgodnie z nim, co do zasady, wszystkie wydatki mogą być kwalifikowane, jeżeli są niezbędne dla realizacji projektu, a więc mają bezpośredni związek z jego celami i są efektywne. To znaczy, że spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami (relacja nakład – rezultat).

W praktyce są to wszystkie wydatki związane bezpośrednio ze szkoleniami, czyli tak zwane wydatki miękkie. Jednak w pewnych granicach, w ramach tzw. cross-financingu, można również sfinansować inwestycje „twarde”, czyli związane z niewielkimi pracami budowlanymi (np. dostosowanie pomieszczeń do potrzeb szkoleniowych, w tym w szczególności do potrzeb osób niepełnosprawnych) oraz zakupem sprzętu (np. pomoce naukowe, komputery, rzutniki do pokazu prezentacji, niezbędne wyposażenie biurowe itp.). Jednak wszystkie tego typu wydatki muszą być bardzo dokładnie uzasadnione i wynikać z potrzeby realizacji danego projektu. Innymi słowy trzeba udowodnić, że bez ich poniesienia nie dałoby się zrealizować zasadniczej części projektu, czyli szkolenia. Ponadto ich wartość nie może przekraczać 10 proc. wszystkich wydatków kwalifikowanych stanowiących budżet projektu.

Przykładowo do kosztów kwalifikowanych zalicza się wydatki poniesione na:

- wynagrodzenia oraz inne świadczenia związane z pracą, przeznaczone dla osób prowadzących szkolenie lub świadczących usługi doradztwa związanego ze szkoleniem,

- podróże służbowe osób prowadzących szkolenie oraz ich uczestników,

- materiały szkoleniowe oraz ich dostawę,

- najem, dzierżawę lub leasing pomieszczeń i sprzętu związanych bezpośrednio z realizacją szkolenia,

-pokrycie innych kosztów bieżących szkolenia, w tym kosztów egzaminów, a także zakwaterowania i wyżywienia uczestników szkolenia,

- amortyzację sprzętu i wyposażenia w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do realizacji szkolenia,

- koszty poradnictwa i doradztwa w zakresie, w jakim dotyczą projektu szkoleniowego, w tym koszty diagnozy potrzeb szkoleniowych beneficjentów pomocy poniesione do dnia zawarcia umowy o dofinansowanie projektu,

- wynagrodzenia pracowników oddelegowanych na szkolenie obliczone za czas ich faktycznego w nim uczestnictwa (w pewnych dopuszczalnych granicach).

Do kosztów niekwalifikowanych zalicza się natomiast między innymi podatek VAT, chyba że przedsiębiorca zgodnie z przepisami nie ma żadnej możliwości jego odzyskania (uzyskania zwrotu lub odliczenia zgodnie z polskimi przepisami o VAT). Bardzo ostrożnie trzeba również podchodzić do wspomnianych wydatków związanych z zakupem sprzętu, robót i materiałów budowlanych. Wprawdzie również one, pod pewnymi warunkami, mogą zostać włączone do budżetu projektu, ale tylko we wspomnianych wyżej granicach. Ponadto muszą być bardzo dobrze uzasadnione. Zatem trzeba wykazać, że bez takich wydatków nie będzie można zrealizować szkolenia.

[b]Czytaj też:

[link=http://www.rp.pl/artykul/6,358078_Szkolenie_przeprowadzamy_samodzielnie__lub_korzystamy_z_uslug_wyspecjalizowanych_podmiotow.html]"Szkolenie przeprowadzamy samodzielnie lub korzystamy z usług wyspecjalizowanych podmiotów"[/link]

[link=http://www.rp.pl/artykul/6,358079_O_tym__gdzie_zlozyc_wniosek__decyduje_wielkosc_projektu.html]"O tym, gdzie złożyć wniosek, decyduje wielkość projektu"[/link]

[link=http://www.rp.pl/artykul/6,358087_Na_okreslony_czas_mozemy_przyjac_pracownika_naukowego.html] "Na określony czas możemy przyjąć pracownika naukowego"[/link] [/b]