W ostatnich dniach zostało opublikowanych kilka rozporządzeń do ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Trzy dotyczą przetwarzających zużyte lodówki, komputery czy tostery. Wzór sprawozdania, na którym rozliczą się za pierwsze półrocze 2009 r. zbierający, wynika [b]z rozporządzenia w sprawie wzoru sprawozdania o masie zebranego i przekazanego do prowadzącego zakład przetwarzania zużytego sprzętu [/b]([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=313118]DzU z 2009 r. nr 81 poz. 682[/link]). Sprawozdanie o przetworzonym zużytym sprzęcie przedsiębiorcy złożą na formularzu określonym w [b]rozporządzeniu w sprawie wzoru sprawozdania o przetworzonym zużytym sprzęcie [/b]([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=313142]DzU z 2009 r. nr 81, poz. 683[/link]). Natomiast odpady pozostałe po przetworzeniu rozliczą na druku z [b]rozporządzenia w sprawie wzorów sprawozdań o odpadach pochodzących z zużytego sprzętu[/b] ([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=313130]DzU z 2009 r. nr 81 poz. 684[/link]). Te akty prawne już obowiązują.
Z końcem czerwca i na początku lipca wejdą zaś w życie dwa nowe rozporządzenia dla wprowadzających. Pierwsze – [b]w sprawie wzoru wykazów zakładów przetwarzania zużytego sprzętu [/b]([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=314847]DzU z 2009 r. nr 94, poz. 783[/link]) – to urzędowy formularz do podawania danych na temat prowadzących zakłady przetwarzania sprzętu, z którymi podpisali umowy wprowadzający. Drugie [b]rozporządzenie – w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty produktowej dla sprzętu [/b]([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=314857]DzU z 2009 r. nr 94, poz. 784[/link]) – podaje m.in. wzór, według którego firma wprowadzająca artykuły elektryczne i elektronikę wyliczy osiągnięte poziomy zbierania zużytego sprzętu. Sposobów wyliczenia pozostałych danych trzeba będzie szukać w innych aktach prawnych, co zwłaszcza dla małych firm może być kłopotliwe. Sprawozdania dotyczące opłaty produktowej za 2009 r. przedsiębiorcy złożą do 15 marca 2010 r. w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska.
Wszystkie formularze można będzie przekazywać nie tylko pisemnie, ale i drogą elektroniczną. Będzie jednak do tego potrzebny kwalifikowany podpis elektroniczny.
Natomiast 1 października wejdzie w życie rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania numeru rejestrowego. Zmiany dotyczyć będą prowadzących odzysk i recykling sprzętu. Przedsiębiorcy nie powinni się zdziwić, gdy dostaną z GIOŚ nowe numery. – Nie będą sami o nie występować – mówi Joanna Wilczyńska z opolskiej firmy Atmoterm SA. – Ważne, żeby stosowali je od dnia nadania.