[b]Tak.[/b] Odbywa się to na takich samych mniej więcej zasadach jak przy innych znakach towarowych.

To znaczy, że logo należy zgłosić do Urzędu Patentowego (ograniczamy się tu do przepisów dotyczących naszego kraju) i opłacić. Jeśli tylko spełnia warunki rejestracji (np. nie narusza praw innych przedsiębiorców), UP wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego.

Należy jednak pamiętać o szczególnych zasadach dotyczących ewentualnych kolizji między znakiem towarowym a oznaczeniem, pod którym inny przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą. To drugie ustawodawca określa mianem firmy.

Zgłoszenie w charakterze znaku towarowego oznaczenia, którym inna osoba posługuje się jako nazwą, pod którą prowadzi działalność gospodarczą, w szczególności jeżeli jest ona wyrazem pospolitym, nie stanowi samoistnej podstawy do odmowy udzielenia prawa ochronnego, jeżeli zgłaszający działał w dobrej wierze, a:

- nazwa ta nie jest używana w naszym kraju jako znak towarowy powszechnie znany dla towarów tego samego rodzaju lub

Reklama
Reklama

- w chwili zgłoszenia znaku nie było konfliktu interesów, w szczególności ze względu na różne profile działalności, lokalny jej zasięg lub odmienne formy używania obu oznaczeń.

Jak sprawdzić, czy inny przedsiębiorca nie posługuje się oznaczeniem, które chcielibyśmy zastrzec na swoją rzecz? Stuprocentowej pewności być może nie uda nam się uzyskać, ale dość łatwo można się do tego poziomu przynajmniej zbliżyć. Wystarczy poszperać w Internecie, zwłaszcza na stronie Krajowego Rejestru Sądowego (http://krs.cors.gov.pl/). Jeśli coś jest na rzeczy, raczej wypłynie w wyniku takich poszukiwań.

[b]Podstawa prawna:[/b] art. 129 i art. 131 ust. 5 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=169951]prawa własności przemysłowej[/link]