Zamawiający, wszczynając postępowania o udzielenie zamówienia, których przedmiotem jest ubezpieczenie osobowe czy majątkowe, jest zobowiązany zarówno profesjonalnie opisać przedmiot zamówienia (przygotować program ubezpieczeniowy), jak i z należytą starannością ustalić jego wartość.

Często jednak pracownicy zamawiającego nie mają wystarczającej wiedzy i doświadczenia, aby podołać temu zadaniu. Z pomocą może im przyjść broker, który zawodowo zajmuje się pośrednictwem ubezpieczeniowym.

Co ważne, jego usługi, z punktu widzenia organizatora przetargu, są nieodpłatne. Oznacza to, że wybierając brokera, zamawiający nie musi stosować przepisów prawa zamówień publicznych. Stanowisko to potwierdza Urząd Zamówień Publicznych, wskazując, że zgodnie z przyjętą praktyką za świadczenie swych usług broker nie pobiera wynagrodzenia od ubezpieczającego (czyli zamawiającego), tylko od zakładu ubezpieczeń. Zapłata następuje na podstawie odrębnej umowy zawartej między brokerem a ubezpieczycielem, w której określone są zasady wzajemnego rozliczania się z tytułu wykonywania czynności brokerskich. Tym samym broker może nie tylko pomóc w opisie przedmiotu zamówienia czy oszacowaniu jego wartości, ale i działać jako pełnomocnik zamawiającego, prowadząc w jego imieniu postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługi ubezpieczeniowe.

Zgodnie z ustawą o pośrednictwie ubezpieczeniowym brokerem ubezpieczeniowym jest osoba fizyczna albo prawna posiadająca zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej i wpisana do rejestru brokerów ubezpieczeniowych. Gwarancją jakości usług brokerów jest oprócz organu nadzoru ustawowy obowiązek aktualizacji wiedzy przez obowiązkowy udział w szkoleniach. Dodatkowo broker ubezpieczeniowy z tytułu wykonywania swej działalności podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej, w szczególności w zakresie szkód wyrządzonych osobie poszukującej ochrony ubezpieczeniowej, ubezpieczającemu, ubezpieczonemu lub osobie uprawnionej z umowy ubezpieczenia.

Szczególnie istotny dla zagwarantowania zamawiającemu obiektywności brokera w przetargu jest ustawowy zakaz pozostawania w jakimkolwiek stałym stosunku umownym z zakładem ubezpieczeń. Jednocześnie przepisy zobowiązują brokera do zachowania w tajemnicy wszystkich informacji uzyskanych w związku z wykonywaniem czynności brokerskich.

Dla zamawiającego ważne jest nie tylko to, co może mu dać broker na etapie przygotowania i przeprowadzenia przetargu. Liczy się również jego pomoc w trakcie realizacji umowy.

Jak widać, korzystanie z usług brokera się opłaca. Ustawowe gwarancje niezależności brokerów oraz profesjonalny charakter prowadzonej przez nich działalności powinny stanowić dodatkową zachętę. Dlaczego zatem znaczna część zamawiających nie sięga po tę pomoc? Najczęściej powodem jest zwykła niewiedza. Organizatorzy publicznych przetargów wciąż nie zdają sobie sprawy, że broker może wykonać pracę za nich, i to bez żadnych ukrytych kosztów, a na dodatek bez konieczności prowadzenia odrębnego przetargu w celu jego wyboru.

Autor jest prawnikiem, wspólnikiem spółki doradczej Centrum Obsługi Zamówień Publicznych sp. z o.o.