Ogłoszenia o naborze do pierwszych programów pomocowych ze środków unijnych, z których przedsiębiorcy będą mogli korzystać w latach 2007 - 2015 pojawią się najprawdopodobniej dopiero w październiku lub listopadzie. Są już jednak znane "Krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007 - 2013". To z nich przedsiębiorcy mogą się dowiedzieć, za jakie wydatki mogą liczyć na zwrot części pieniędzy.

Trzeba pamiętać, że zasady ustalone przez MRR są ogólne, każdy program będzie miał własne, bardziej restrykcyjne i bardziej szczegółowe. Podstawowym warunkiem zakwalifikowania wydatków do współfinansowana jest okres, w jakim zostały poniesione koszty. Datami granicznymi są 1 stycznia 2007 r. i 31 grudnia 2015 r. Jednak przedsiębiorcy nie mają co liczyć na zakwalifikowanie kosztów poniesionych przed złożeniem wniosku. Możliwe jest również zawężenie tego okresu w poszczególnych programach.

[ramka][b]Koszty, które nie będą uwzględniane[/b]

- prowizje pobierane przy wymianie walut oraz ujemne różnice kursowe (jest wyjątek);

- odsetki od zadłużenia;

- koszty kredytu;

- kary i grzywny, a także wydatki poniesione w związku z procesami sądowymi (są wyjątki);

- wydatki poniesione na zakup środka trwałego, który był współfinansowany ze środków krajowych lub wspólnotowych w ciągu siedmiu lat poprzedzających datę zakupu środka trwałego przez beneficjenta;

- podatek VAT, który może zostać odzyskany zgodnie z przepisami krajowymi - ustawą o podatku od towarów i usług;

- wydatek poniesiony na zakup gruntu przekraczający 10 proc. wartości całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu w projektach współfinansowanych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności (w przypadku projektów współfinansowanych ze środków EFRR wyższy udział procentowy dopuszczalny jest tylko wtedy, gdy są związane z ochroną środowiska naturalnego, za zgodą instytucji zarządzającej danym programem operacyjnym);

- wydatki poniesione na mieszkalnictwo w ramach projektów współfinansowanych przez Fundusz Spójności;

- wydatek poniesiony na wypełnienie formularza wniosku o dofinansowanie projektu. W przypadku Europejskiego Funduszu Społecznego za wydatki niekwalifikowane uznaje się:

- wydatki poniesione na zakup nieruchomości,

- wydatki poniesione na zakup wyposażenia, mebli, pojazdów, infrastruktury.

Ponadto do współfinansowania nie kwalifikują się wydatki wyłączone przez instytucję zarządzającą programem. Obowiązują wówczas odpowiednie zapisy wytycznych szczegółowych wydanych przez taką instytucję. Wydatki niekwalifikowane związane z realizacją projektu ponosi beneficjent. [/ramka]

[ramka][b]Wydatki kwalifikowane[/b]

- wkład inny niż pieniądze, np. nieruchomości, urządzenia czy materiały lub surowce czy ekspertyzy;

- opłaty finansowe, doradztwo i inne usługi związane z realizacją projektu (np. związane z prowadzeniem subkonta na rachunku bankowym beneficjenta lub odrębnego rachunku bankowego), wydatki na zabezpieczenie realizacji umowy, na doradztwo prawne, finansowe czy techniczne, opłaty notarialne;

- wydatki na niezbędną dokumentację, czyli np. biznesplan, ocenę oddziaływania na środowisko, niezbędną dokumentację techniczną czy finansową, ale nie wypełnienie wniosku;

- zakup środków trwałych;

- amortyzacja dotycząca konkretnego projektu i okresu jego realizacji (środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych);

- zakup gruntu (generalnie tylko do 10 proc. całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu pod określonymi warunkami);

- leasing - finansowy, operacyjny, zwrotny;

- podatek od towarów i usług, jednak tylko wtedy, gdy został faktycznie poniesiony przez beneficjenta i gdy ten nie ma prawnej możliwości odzyskania go (trzeba będzie do wniosku załączyć odpowiednie oświadczenie);

- inne podatki i opłaty (zwłaszcza składki na ubezpieczenia społeczne związane z wynagrodzeniami), jeżeli zostały rzeczywiście i ostatecznie poniesione przez beneficjenta;

- koszty ogólne (np. opłaty czynszowe, za energię, ogrzewanie, administrowanie)

Jako koszty kwalifikowane można też wliczać pomoc techniczną i wydatki poniesione na mieszkalnictwo, ale nie dotyczy to przedsiębiorców.

Trzeba również pamiętać, że wydatki muszą być odpowiednio udokumentowane. Krajowe wytyczne zawierają zasady wynikające z przepisów wspólnotowych i odsyłają do wytycznych, które są jeszcze konsultowane.

[/ramka]

[ramka][b]Komentuje Tomasz Nowakowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozowju Regionalnego[/b]

Przepisy dotyczące kwalifikowania wydatków przy ubieganiu się o wsparcie z funduszy unijnych na lata 2007 - 2015 powinny być dla wielu przedsiębiorców korzystniejsze niż w programach na lata 2004 - 2008. Mogliśmy rozszerzyć zakres wydatków, o których zwrot będą się mogli ubiegać przedsiębiorcy, ponieważ tym razem nie ma jednego unijnego rozporządzenia w tym zakresie. Każda instytucja zarządzająca funduszami decyduje samodzielnie, co jest takim kosztem. W Polsce jest to Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. I tak przy ubieganiu się o wsparcie z UE można będzie w pewnych okolicznościach wliczyć koszty leasingu towaru, prowadzenia rachunku bankowego czy koszty związane z uzyskaniem patentu. Wcześniej przedsiębiorcy nie mogli tego uwzględniać. Ponieważ jednak obowiązują nas unijne przepisy dotyczące pomocy publicznej, pewne ograniczenia zostaną utrzymane, a niekiedy zostaną wprowadzone nowe. Dotyczyć będą one choćby możliwości pokrycia kosztów zakupu używanych środków trwałych przez dużych przedsiębiorców.

[/ramka]