Rz: Skąd pomysł na zorganizowanie konferencji na temat wzornictwa przemysłowego?

Alicja Adamczyk: Wydarzenie jest organizowane w ramach obchodów Światowego Dnia Własności Intelektualnej przypadającego co roku 26 kwietnia. Urząd Patentowy zwrócił uwagę na niezwykłą innowacyjność polskich designerów‚ stąd pomysł‚ by stworzyć możliwość nawiązania kontaktów między przedsiębiorcami a środowiskiem projektantów tworzących nowatorskie rozwiązania. Konferencja ma pogłębić znajomości zagadnień współczesnego wzornictwa zarówno w gospodarce krajowej, jak i globalnej.

Czy do tej pory nie przywiązywano odpowiedniej wagi do wzornictwa?

Moim zdaniem niewystarczająco inwestowano w tę dziedzinę. Zbyt mało uwagi poświęcano postaci i kształtom produktu, detalom jego wykończenia czy strukturze materiałów, z których produkt wytworzono, jak również jego opakowaniu. Wielu znakomitych polskich projektantów pracuje za granicą na rzecz tamtejszych producentów. Mimo to mamy w Polsce ogromny potencjał projektowo-wzorniczy. My również chcemy się przyczynić do zmian.

Jak?

Skracamy czas rejestrowania pomysłu‚ obecnie trwa to najdłużej trzy miesiące. Chcemy promować nasz kraj przez wzornictwo, organizując odczyty‚ seminaria. Dążymy do zwiększenia świadomości znaczenia designu dla rozwoju firmy. W Wielkiej Brytanii czy Danii 80 proc. przedsiębiorstw inwestujących we wzornictwo odnotowuje wynoszący 20 - 40 proc. wzrost sprzedaży. Design to szansa na sukces gospodarczy. Ochrona wzorów przemysłowych nie tylko umożliwia czerpanie zysków z ich eksploatacji, ale też ogranicza naruszanie praw autorskich. Edukujemy studentów i uczniów w zakresie ochrony własności intelektualnej po to‚ by uczyć ich nie tylko tego‚ jak chronić własne dzieła, ale co szczególnie ważne w dobie Internetu - wyrobić w nich umiejętność ochrony cudzej własności.

Dlaczego angażują się państwo w promocję polskiego designu?

Chcemy przybliżyć wzornictwo jako element narodowej kultury materialnej. Oprawą konferencji będą wystawy ilustrujące osiągnięcia polskich projektantów‚ którzy zdobyli światowe uznanie na najbardziej wymagających rynkach zagranicznych. Wystawy "Polskie szkoły projektowe i przedsiębiorstwa" oraz "Design.pl" zaprezentują wiele interesujących projektów. Chcielibyśmy również‚ żeby konferencja była platformą do nawiązania kontaktów między środowiskami twórczymi a przedsiębiorcami i samorządami terytorialnymi‚ aby zarówno społeczeństwo, jak i odpowiednie instytucje zainteresowały się designem jako pomysłem na przedsiębiorczość.

Mówi pani o skróceniu czasu rejestracji wzoru, a ceny?

Zgłoszenie do rejestracji wzoru przemysłowego kosztuje 300 zł‚ potem płaci się za kolejne okresy ochrony wzoru, która może być utrzymywana do 25 lat. Przykładowo za pierwszych pięć lat opłata wynosi 400 zł. Sądzę, że warto ponosić takie nakłady wobec ogromnej wartości rynkowej dobrego wzoru.