Koronawirus: prawo ochrony konkurencji w obliczu COVID-19

W pierwszych tygodniach rozwoju epidemii COVID-19 w Polsce Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmował szereg działań w celu ograniczenia problemów z dostępnością produktów w wyniku epidemii. Urząd skupiał się przy tym na rozwiązywaniu umów przez dostawców (odmowie dostaw) i znaczącym podwyższaniu cen. W prawie antymonopolowym tego typu praktyki mogą być zakazane, ale tylko, jeśli stanowią nadużycie pozycji dominującej. W praktyce ogranicza to w sposób istotny możliwość zastosowania tego instrumentu w stosunku do wielu praktyk zaistniałych w praktyce gospodarczej u progu epidemii.

Aktualizacja: 01.04.2020 17:48 Publikacja: 01.04.2020 16:56

Koronawirus: prawo ochrony konkurencji w obliczu COVID-19

Foto: AFP

Te niedostatki instrumentów prawa antymonopolowego nie umknęły uwadze UOKiK. Pokłosiem tego była propozycja ze strony Prezesa UOKiK, aby wprowadzić możliwość ustalania maksymalnych cen i marż dla towarów lub usług mających istotne znaczenie dla ochrony zdrowia lub bezpieczeństwa ludzi lub dla kosztów utrzymania gospodarstw domowych. Rząd włączył ją do pakietu przepisów określanych jako tarcza antykryzysowa. Jednakże ta regulacja cen ma zastosowanie wyłącznie do działań przedsiębiorców mających miejsce od momentu przyjęcia nowych przepisów i w stosunku do ograniczonego zakresu towarów i usług.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Prawo w firmie
Deregulacja idzie pełną parą. Co już jest gotowe, co czeka w kolejce
Prawo w firmie
Adam Zakrzewski: Zmiany, na które czekał rynek mieszkaniowy
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Reklama
Reklama