Zmowa cenowa z algorytmem - komentuje Jerzy Kowalski

Czy zmowa cenowa może się sprowadzać do sprytnego posłużenia się algorytmami? Wszystko wskazuje na to, że takie możliwości są i stosuje się je w praktyce gospodarczej.

Publikacja: 31.08.2018 02:00

Jerzy Kowalski

Jerzy Kowalski

Foto: tv.rp.pl

Bywają przedsiębiorcy, którzy z takich okazji korzystają i monopolizują sposób ustalania cen. Nie tylko na rynku off-line, ale także na rynku on-line. Nie muszą już oni spotykać się na kolacyjkach, rautach, dzwonić do siebie, wysyłać maili. Nie ma więc potrzeby uzgadniania czegokolwiek. Wszystko dzieje się samo. Wystarczy sama technika, która zdalnie i niejako samoczynnnie reguluje poziom cen u biznesowych kontrahentów, partnerów, dystrybutorów, samodzielnych przedstawicieli. Wystarczy tylko sygnał od „szefa kierującego zmową" albo bezpośrednio z rynku. Może więc być tak, że specjalnie zaprogramowany system monitoruje oferty na rynku i zgodnie z życzeniem dostosowuje ceny własnych towarów do zmieniających się cen konkurencji. Problem jest jednak trudny, bo zdarza się (rzadko, ale bywa tak), że w ten sposób ograniczany jest np. wzrost cen towarów i usług nabywanych przez konsumentów, czyli w sumie pozytywne dla nich zjawisko.

Świąteczna oferta

PRO.RP.PL za 39 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Prawo w firmie
Legislacja gospodarcza w stylu słabej drużyny futbolowej
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo w firmie
"Rzeczpospolita" znów liderem w kwestii własności intelektualnej
Prawo w firmie
Podwykonawstwo a prawo zamówień publicznych. Co mówi orzecznictwo KIO?
Prawo w firmie
EUDR nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Co zakłada unijna regulacja?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo w firmie
Komisja Europejska zaskarżyła Polskę do TSUE. Chodzi o minimalny podatek dochodowy