Sprawozdanie finansowe - kiedy księgowy może odmówić podpisania

Marcin Krupa biegły rewident, menedżer w departamencie rewizji finansowej BDO| Księgowy może się nie zgodzić na złożenie podpisu pod bilansem i rachunkiem zysków i strat. Konieczne jest jednak w takim przypadku poinformowanie czytelnika sprawozdania, jaki był powód takiego postępowania – mówi Marcin Krupa.

Publikacja: 18.05.2016 06:20

Sprawozdanie finansowe - kiedy księgowy może odmówić podpisania

Foto: 123RF

Rz: Kto powinien złożyć podpis pod rocznym sprawozdaniem finansowym?

Marcin Krupa: Ustawa o rachunkowości (dalej: uor) wymaga, aby każde sprawozdanie finansowe było podpisane przez osobę sporządzającą je oraz przez kierownika jednostki. Zgodnie z art. 52 ust. 2 uor sprawozdanie finansowe podpisuje – podając zarazem datę podpisu – osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, oraz kierownik jednostki. Jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy, to sprawozdanie powinni podpisać wszyscy członkowie tego organu. W przypadku osoby odpowiedzialnej za prowadzenie ksiąg chodzi o osobę, która jest za nie odpowiedzialna na dzień faktycznego sporządzenia sprawozdania finansowego, tj. w dacie podpisywania go. Odmowa złożenia podpisu wymaga dołączenia do sprawozdania finansowego pisemnego uzasadnienia odmowy.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Rachunkowość
Sztuczna inteligencja nie zastąpi księgowych
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Rachunkowość
Testy systemu e-Faktur czas zacząć
Rachunkowość
Wielkie firmy nie interesują się nowym systemem fakturowania
Rachunkowość
Obowiązkowy KSeF, czyli e-faktury dla skarbówki
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Rachunkowość
Audyt: ocena systemu kontroli jest odrębną usługą
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej