• Prowadzę księgę przychodów i rozchodów i jestem opodatkowana podatkiem liniowym. Na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zawiesiłam wykonywanie działalności na okres od 1 września 2011 do 30 kwietnia 2012. Czy zawieszenie działalności gospodarczej oraz jej wznowienie powodują konieczność przeprowadzenia inwentaryzacji?

Dla podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów  zasady i terminy przeprowadzania spisu z natury wynikają z § 27 rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003  regulującego zasady prowadzenia tej księgi (DzU z 2003 r. nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Przepis ten wskazuje, że podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów:

• na  1 stycznia,

• na koniec każdego roku podatkowego,

• na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego,

• w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub

• w przypadku likwidacji działalności.

Oznacza to, że ani na dzień zawieszenia działalności, ani na dzień jej wznowienia przedsiębiorca nie ma obowiązku sporządzania inwentaryzacji wymienionych składników majątku związanego z prowadzoną działalnością.

Obowiązek ten wystąpi natomiast na 31 grudnia 2011. Fakt zawieszenia działalności gospodarczej nie zwalnia podatnika z jego wykonania.