Reklama

Aktywa warunkowe w sprawozdaniu finansowym

Ustawa o rachunkowości ani krajowe standardy nie określają zasad ujmowania aktywów warunkowych. Co zatem może zrobić spółka, jeżeli ujawnienie tej kategorii może mieć istotny wpływ na rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowo-finansowej?

Publikacja: 22.11.2017 05:30

Aktywa warunkowe w sprawozdaniu finansowym

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Sprawozdanie finansowe prezentuje sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki. Dokument ten służy zarówno organom danej jednostki gospodarczej, jak i odbiorcom zewnętrznym. Powinien zatem spełniać określone standardy jakościowe, aby informacje w nim zawarte nie budziły zastrzeżeń i dostarczały wiarygodnych informacji o podmiocie. Sprawozdanie finansowe powinno odznaczać się między innymi rzetelnością oraz kompletnością. Dlatego prawo bilansowe może wymagać ujęcia w sprawozdaniu finansowym pewnych kategorii, których powstanie jest uzależnione od zaistnienia określonych zdarzeń. Należą do niej między innymi aktywa warunkowe, które szczegółowo zostały opisane w Międzynarodowym Standardzie Rachunkowości MSR 37 „Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe" (dalej: MSR 37). Aktywa warunkowe zazwyczaj powstają w wyniku nieplanowanych lub innych nieoczekiwanych zdarzeń, które powodują możliwość wpływu do jednostki środków zawierających w sobie korzyści ekonomiczne.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Rachunkowość
WSKAŻNIKI I STAWKI. 1-7 czerwca 2025.
Rachunkowość
KSeF będzie wciąż dopuszczał faktury papierowe. Jest projekt ustawy
Rachunkowość
Nadchodzi rewolucja dla firm. Resort finansów pokazał „mapę drogową”
Rachunkowość
Sztuczna inteligencja nie zastąpi księgowych
Rachunkowość
Testy systemu e-Faktur czas zacząć
Reklama
Reklama
Reklama