Nie każda transakcja przeprowadzana przez przedsiębiorcę powinna być wykazywana w księdze przychodów i rozchodów. Takie wnioski można wyciągnąć z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 28 czerwca 2016 r. (IBPB-1-1/4511-289/16/BK).

Wystąpił o nią właściciel jednoosobowej firmy zajmujący się m.in. doradztwem finansowym oraz ubezpieczeniami. Przystąpił on do globalnego programu internetowego. Udział w nim nie wiąże się ze sprzedażą ani dystrybucją żadnych „fizycznych" towarów. W programie zarabia się na reklamie i liczbie odtworzeń na stronie. Uczestnik musi wpłacić pieniądze, następnie kupuje jednostki reklamowe i generuje ruch na wskazanych stronach, co skutkuje przyrostem wartości wypracowanego zysku wewnątrz programu. Taki zysk można przelać na rachunek bankowy uczestnika.

Jak rozliczyć takie transakcje z fiskusem? Organizatorzy w regulaminie informują, że uczestnicy sami muszą odprowadzić podatek od uzyskanych dochodów. Zdaniem przedsiębiorcy powinien je rozliczyć tak jak dochody z działalności gospodarczej. A to oznacza, że przychód i koszty jego uzyskania (zakup pakietów reklamowych) musi wpisać do księgi przychodów i rozchodów. Dowodem dokumentującym zakup, a tym samym poniesienie kosztu związanego z pakietem reklamowym będzie potwierdzenie przelewu do systemu płatniczego. Natomiast przychód z tytułu udziału w programie ujmuje na podstawie dowodu wewnętrznego sporządzanego na podstawie wydruku z tego systemu.

Skarbówka miała jednak inne zdanie. Podkreśliła, że aby uznać daną aktywność zarobkową za działalność gospodarczą, powinna ona przede wszystkim zaspokajać wielorakie potrzeby innych osób bądź podmiotów. Reklama programu internetowego przez jego uczestników nie spełnia tego warunku. Nie jest więc działalnością gospodarczą nawet jeśli ma charakter zarobkowy, zorganizowany i ciągły. Kwoty uzyskiwane z programu internetowego nie są przychodami z działalności gospodarczej. Nie wykazuje się ich w podatkowej księdze. Są to przychody z tzw. innych źródeł i są rozliczane poza działalnością gospodarczą. Podobnie jest z kosztami (wydatkami na zakup pakietów reklamowych). Nie są one ujmowane w księdze. Mogą natomiast pomniejszyć rozliczany poza firmą przychód uzyskany z tytułu uczestnictwa w programie.