W kilku opracowaniach, które opublikowaliśmy w ciągu tych dwóch miesięcy, dominuje problematyka błędów merytorycznych w przepisach oraz wewnętrznie sprzecznych regulacji, z którymi muszą się zmagać księgowi jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Razi pominięcie danego zagadnienia w przepisach. Tak jest w przypadku ewidencji oddania gruntu w użytkowanie wieczyste. Ustawa o rachunkowości reguluje zaliczenie pozyskanego przez jednostkę prawa do środków trwałych, natomiast pomija ewidencję oddania gruntu w wieczyste użytkowanie. Zagadnienia tego nie reguluje też rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. dotyczące szczególnych zasad rachunkowości budżetowej.Jednak znacznie większe wątpliwości budzą wprowadzone w tym rozporządzeniu rozwiązania, które trudno powiązać z ustawą o rachunkowości lub znaleźć dla nich merytoryczne uzasadnienie w jej przepisach. Tu jako przykład można wskazać nieuzasadnione rozdzielenie ksiąg rachunkowych wykonania budżetu i urzędu jednostki samorządu terytorialnego, które powinny stanowić integralną całość. Błędów i braków jest więcej. Czy nie wystarczy powodów, aby podjąć próbę zmian w systemie rachunkowości budżetowej? Czytaj artykuł