Aktualizacja: 25.02.2015 01:00 Publikacja: 25.02.2015 01:00
Agnieszka Łukasiewicz
Foto: Rzeczpospolita
W kilku opracowaniach, które opublikowaliśmy w ciągu tych dwóch miesięcy, dominuje problematyka błędów merytorycznych w przepisach oraz wewnętrznie sprzecznych regulacji, z którymi muszą się zmagać księgowi jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Razi pominięcie danego zagadnienia w przepisach. Tak jest w przypadku ewidencji oddania gruntu w użytkowanie wieczyste. Ustawa o rachunkowości reguluje zaliczenie pozyskanego przez jednostkę prawa do środków trwałych, natomiast pomija ewidencję oddania gruntu w wieczyste użytkowanie. Zagadnienia tego nie reguluje też rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. dotyczące szczególnych zasad rachunkowości budżetowej.Jednak znacznie większe wątpliwości budzą wprowadzone w tym rozporządzeniu rozwiązania, które trudno powiązać z ustawą o rachunkowości lub znaleźć dla nich merytoryczne uzasadnienie w jej przepisach. Tu jako przykład można wskazać nieuzasadnione rozdzielenie ksiąg rachunkowych wykonania budżetu i urzędu jednostki samorządu terytorialnego, które powinny stanowić integralną całość. Błędów i braków jest więcej. Czy nie wystarczy powodów, aby podjąć próbę zmian w systemie rachunkowości budżetowej? Czytaj artykuł
Będzie możliwość wystawiania faktur poza KSeF, gdy zawiedzie elektryczność i wi-fi. To jedna z opcji w projekcie...
Ministerstwo Finansów przedstawiło plan wdrożenia obowiązkowego systemu KSeF. To rewolucyjna zmiana dla przedsię...
Nowoczesne technologie działają szybko i efektywnie. Ale w świecie księgowości są problemy, które musi rozwiązać...
Ustawa o VAT już nie będzie modyfikowana pod kątem e-faktur. Eksperci radzą, aby szykować się na nowe rozwiązania.
Duże firmy zdają sobie sprawę z rewolucji, jaką przyniesie KSeF, ale niewiele z nich podjęło już przygotowania o...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas